GM-importer som ankommit
Markanden går i vågor och just nu är det högtryck på privatimport av bilar, 2011 börjar alltså bra.
I december kom ju ett par fina Buick Wildcats hit /vildkatter-i-snon.html och i mitten på januari ännu en vildkatt, en cabriolet från 1968.
Cadillac är evigt populärt märke, nånting som inte är så vanligt att se dock är deras 40-tals modeller, före fenperioden som hos Cadillac började redan 1948. Två stycken av 1946 års modell har dock inkommit nästan samtidigt här är den en, en series 62 sedante coupe. 2323 stycken byggdes av dessa.
Och bland de här kan man se design per decennium, nästa är en Eldorado Biarritz cab från 1956, eftertraktad vagn som byggdes i bara 2150 exemplar och kostade hela 6500 dollar som ny.
Och ytterligare tio år framåt i historien såg Cadillac Eldorado ut såhär. 1967 års Eldorado fick en helt egen kaross och teknik, dessutom var den framhjulsdriven. Nån cabriolet däremot fanns inte att få under åren 1967-70. Produktionen uppgick till hela 17930 stycken av dessa första "nya" eldorados, men trots det en modell vi sällan ser här.
Cadillacs från 1958 däremot har vi mycket gott om (Söööören, hur många har vi?...) därför är det lite förvånande att någon bemödat sig med att släpa hit denna ända från Texas. Skicket kan beskrivas som, tja, bedrövligt om man skall vara snäll.
Likaså är Chevrolet årgång 1964 en vanlig syn här, och nu en till av dessa. En Bel Air sedan. Totalt byggdes runt 318000 Bel Air detta år i tre karossmodeller, den dyrare Impalan sålde dock i hela 890000 exemplar.
Buicks modeller från mitten av 60-talet är ju också en vanlig syn här, men någon har iallfall givit sig på att importera just sitt exemplar av 1966 års modell.
Däremot är det inte fullt lika vanligt att importera sin racerbil från USA. Pro-Mod föraren Urban Johansson har varit i USA och köpt nytt. Det innebär att denna bil får ny hemadress på Gotland. www.vbsracing.nu/team.php
Senaste generationens Camaro har snabbt blivit populär, även som privatimport.
Och vissa årgångar finns nästan inte, 1982 var ett sånt år. Knappt några USA-bilar från denna period har rönt något större intresse bland hobbyfolk, för nytt för att vara klassiker och dessutom tämligen trista plastiga modeller som knappt ansetts vara värda och ta vara på, ihop med undermålig kvalitet har gjort att utskrotningen varit nästan total. Men här en Chevrolet El Camino som räddats åt eftervärlden. den populära pickupmodellen byggdes detta år i 22732 exemplar, denna är dessutom i specialmodellen "Conquista"
Kul att se att det fortfarande finns människor som lägger möda på att berika våra vägar med dessa skönheter,Det borde instiftas ett kulturpris till dessa hjältars ära.