Special och annat i snön

Det här är en karossform man inte ser så ofta här, trots det var dessa en gång storsäljare. Buick kallade denna Special De luxe för "two door touring sedan" 1954, I sverige kallar vi dom rätt och slät för "tvådörrars stolpe"
hela 41557 såna här stolpar byggde Buick detta år, ytterst få har överlevt. Istället har hardtop coupéer och cabrioleter som var dyrare tagits tillvara på bättre. Dom här billiga modellerna fick oftast leva ett hårt liv, och sista anhalten blev dragrace eller demolition derbys. Därför är fördelningen idag lite sned jämfört med produktionssiffrorna.  


Bland 40-talare tycker jag nästan det enda man ser numer är Pontiacs 46-48 års modeller, rätta mig om jag har fel men de verkar vara i majoritet av dessa just nu. Är det en trend eller är det helt enkelt så att det finns relativt gott om just dessa kvar? 


Brevid denna enlite modernare vagn, Ford galaxie 500 cabriolet från 1963. Också det här är modeller som kommer in i relativt stor omfattning, Full-size Fordcabbar från sextiotalet. 36786 sådanahär byggdes och ytterligare 18551 av den lite dyrare 500XL cabrioleten


Nyare bilar importeras också, ett par år gamla bilar är just nu tid att göra klipp på i Amerika, som denna Dodge Charger från 2007.


Ock likaså pickuper. Denna stöddiga C-20 Silverado med heavy-duty axlar och nav är från 1986. Dessa var relativt vanliga här också för en del år sen men verkar tagit slut...  


En lite elegantare Chevrolet av äldre modell, en Impala från 1972. Sjuttiotalare börjar hitta hit mer och mer. Enligt Sören på
http://www.ccv.se/  har vi i Sverge hela 546 Chevrolets av denna årgång. 46 av dessa är just Impalas. Coupén fanns i två utföranden Custom coupe och Sport coupe med olika profil på tak och bakruta. Just denna är tydligen den första Sport coupen som anlänt hit.


Mer Chevrolet, 1955 var alla tiders produktionsrekord för Chevrolet, närmare 2 miljoner personbilar byggdes. Men tillbaks där vi började med de billigare snikna basmodellerna, dessa som oftast slet hårt och slets ut och saknade nästan helt andrahandsvärde. Detta gälelr likaså för denna modell som man sannerligen inte ser ofta, en 210 Handyman 2-door utility wagon.  210 var mellanklassen hos Chevrolet men enda serien där en tvådörrars stationsvagn erbjöds (undataget den lyxiga Nomad såklart http:///nomad.html)
Av de 28918 av dessa som byggdes finns nog inte många kvar och denna vagnen har farit rejält illa ut med årens lopp också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback