Tre hjul med kul

Året är inte gammalt men redan har en av de mest sällsamma bilarna ankommit.



Detta är en Morgan Super Sports från 1933, en avancerad motorcykel eller en mycket liten bil, saken är den att Morgan höll fast länge vid trehjulingar för att de skulle kunna klassas som motorcyklar och därmed få lägre skatteklass och andra pålagor.

Trehjulingarna från Morgan såg dagens ljus redan 1909 och fanns kvar ända fram till 1952, den första bilen med fyra hjul, 4/4, presenterades 1937.

Trots att cykelbilarnas era var för längesen förbi bestod Morgan, trehjulingarna genomgick hela tiden förfining och med Super Sports modellen som kom 1929 hade man en veritabel hot rod. Motorn var nu en V-twin från JAP på hela 1100cc, senare kom denna att bytas mot en Matchless-motor. Effekt okänd men fullt tillräcklig för att mrs Gwenda Stewart år 1930 skulle slå ett formidabelt rekord. På racerbanan Montlhéry i Frankrike körde hon sin Morgan under en timme med en SNITTFART på över 160km/h! Detta torde innebära att den här lilla söta vagnen har en realistisk toppfart i registret 180-190km/h!



Fordonets inbördes ordning är motor, kylare, oljetank, bränsletank, förare och bakhjul. Bromsar finns enbart fram och drivning sker med kedja till bakhjulet som är upphängt i två kvartsellips bladfjädrar. Från 1931 hade dessa treväxlad låda med back, innan fanns bara två framåtgående växlar i planetdrev.  Körbarhet? enligt uppgift, grymt svårkörd... Inga reglage är vad de ser ut att vara och det mesta är bakvänt, svängradie nästan obefintlig och trots sin ringa vikt tungstyrd som en buss.



Bakpartiet fälls enkelt upp och gör bakhjulet och dess drivning åtkomligt, dessutom sitter här även ett rejält tilltaget batteri precis bakom sätet. Bilen är tvåsitsig för två inte allt för stora personer. Brevid batteriet ett litet händigt extratillbehör.


Där sitter vad jag tror måste vara världens vackraste brandsläckare nånsin.


Här ur originalbroschyren för Super Sports 1932. 145 pund gör att den ligger i samma kategori som den billiga folkbilen Austin Seven, det här var mycket prestanda för pengarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback