På annorlunda vingar

Att man experimenterade med vingars form, storlek och placering i flygets barndomär inte så förvånande, men trots att man kom fram till logiska lösningar på ett tidigt stadium så har det alltid funnits folk som tyckt annorlunda.

Arup S-1 var i princip en flygande vinge med roder i framkanten och stabilisatorerna precis ovanför.


S-2 följde samma princip men med täckt kabin, och uppenbarligen sponsrades den av den stora postorderkedjan
Sears&Roebuck, mer flygande vingar skrevs om här:http://som-en-bumerang.html


Och principen att bygga "skimmers" med ett cirkulärt bärplan istället för konventionella vingar hittar man mer om här: http://varning-for-flygande-tefat.html

Mer på conceptet flygande vinge, denna hette just Batwing X-1 och byggdes 1937, avancerad design med den lilla haken attt den knappt kunde flyga.

Baynes Bat var ett glidplan som byggdes av Slingsby på prov 1943, tanken var att utprova flygande vingen till att bära till exempel tyngre materiel som stridsvagnar och liknande in i stridszoner, men den tanken slog man ur hågen men fortsatte dock provflyga Baten under ganska lång tid.


Och den kom med största säkerjhet stå modell för den fullskaliga jetdrivna vingen AW52 från Armstrong Whitworth, två AW52 byggdes som flögs första gången 1947. 27 meter i vingspann och drevs av två Rolls Royce Nene turbojet motorer, planen flögs flitigt fram till 1954.


Grumman XF-5F Skyrocket var mer konvntionell med den lilla egenheten att man satte vingplanet längst fram på planet, til och med en bit framför nosen, vad detta hade fö fördel är osäkert men den enda Skyrocket man byggde buklandade och skrotades 1944.


Westland/Hill byggde en hel del plan på den stjärtlösa principen, en tidigare av dessa Pterodactyls och andra konstiga vingar visades här: http://flyg-fula-fluga-flyg.html, Pterodactyl V från 1931 var tänkt att bli ett jaktplan, och hade dessutom hjulen i tandem med stödhjul precis som senare tiders Lockheed_U2 


Westlands mest berömda plan torde vara Lysander, och en Lysander byggdes om och kom att kallas P12, stabilisatorena bildade ett extra vingpar i aktern som även försågs med ett kulsprutetorn. 

 
Framåtsvepta vingar, Arado byggde ett bombplan på dett aconcept under kriget, Cornelis XFG-1 provades av US Auir Force 1944. beteckningen XFG är närmast unik och stod för Experimental Fuel Glider. Det var alltså ett glidplan som skulle transportera flygbränsle, hela 2500 liter rymdes i planet, en flygande bränsletank alltså. Två byggdes och provflögs men projektet skrinlades.




Professor Jerome S. Zerbe från Arkansas hade lite egna teorier om bärplan, men ingen av hans idéer fungerade något vidare. Zerbe Airsedan som byggdes 1919 var närmast en slags buss med fyra vingar på detta underliga vis.


Merförunderliga flygande tingestar finns samlade i länken här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/april/vedervardigt-luftvardigt.html


Kommentarer
Postat av: Charlie Beesley

Jag upptäckte just din webbplats och ser verkligen njuter av den fantastiska sort. Stationsvagnar, obskyra coachbuilders, galna atom ålder tv-apparater & modernistiska fest mat. Du har fått mig att tänka att en Cookin 'Med Dr Pepper kokbok kan ha en plats i min blogg trots allt. Läggdags här, men jag kommer tillbaka. (Jag använder Google översätter min engelska, så jag kan bara hoppas att det kommer ut till höger ...)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback