Spohns sällsamma skräckexempel
Carosseriebau Hermann Spohn och dess eleganta förkrigskarosser skrevs om här:
http://svammelsurium.blogg.se/2011/june/spohns-stilfulla.html
Efterkrigstiden var en helt annan värd, där Spohn hade lyckats få igen en viss verksamhet igen, men marknaden var också annorlunda. De flesta bilar byggdes nu med hela stålkarosser från fabrik, och främst så existerade inte längre Spohns huvudkund Maybach heller.
Bland annat så kom en del äldre Maybachbilar att få ny modernare kaross från Spohn. Denna Maybach karosserades om 1949.
Och en stor öppen tourer på ett Maybach SW38-chassi byggdes också samma år. Chassit är från 1938, den extra luckan i framskärmen döljer reservdäcket vars placering var detsamma som var brukligt före kriget.
Nu hade Spohn använd samma finess på en pontonkaross redan 1936, med ett resultat som kanske gav en föraning om vad som komma skulle...
http://2009/february/specialare-som-blev-sadar.html Här syns också två egendomliga alster från Spohns seanre tid också.
Detta är en Packard av 1951 års modell från Spohn, som bär tydliga influenser av Buicks conceptbil Le Sabre som visades samma år.
En liknande bil färdigställd 1952 på ett Fordchassi från 1949.
Och en annan karikatyr på Buick Le Sabre som faktiskt även är byggt på ett Buickchassi.
En Chrysler som fått nos som en Buick och fenor baktill, byggd på en Chrysler 1950.
Men under denna egendomliga period byggdes en del guldkorn också, man hade kontrakt med nystartade sportbilstillverakren Veritas och levererade karosser till deras modeller, Veritas Scorpion roadster 1950.
Och Veritas Comet coupe.
Av de monstrositeter som främst byggdes på äldre amerikanska finns åtminstone en bevarad på tekniska muséet i Speyern, detta alster är byggt på en Ford av 1940 års modell.
En Lincoln från 1949 med Spohnkaross som är byggd 1953, mycket av dessa bilar byggdes i det nya materialet glasfiberförsärkt plast.
Mercury troligen från 1953.
Och en Pontiac från 1950, man ser att allt mindre karossjobb görs, istället handlar det om ren styling där man använder delar från andra modeller och här ser man hur rutan även är kapad. Skiljer sig inte så mycket från den trenden med custombilar i USA som uppstod vid samma tid.
Och däri ligger nyckeln till varför Spohni Ravensburg kom att bygga dessa egendomliga alster. Efter kriget kom många amerikanska soldater att stationeras i Tyskland, och en fördel man hade som soldat var att ta med sig sina privata bilar med mera till vart man än åkte. Då customflugan slog igenom blandf ungdomar hemmavid och många unga grabbar i armén hade ett givet bilintresse, så profilerade sig Spohn på att bygga om deras gamla kärror till modernare customåk.
1954 gjorde man även karossen till den här prototypen som var ett försök av Messerschmitt att bygga en normal storbil istället för sina trehjuliga minibilar, P-511 stannade dock på försökstadiet.
Denna Chevrolet av tidig femtiotalsmodell sägs vara byggd 1955, och efter denna vagn är det ganska tyst om Spohn från Ravensburg.
Tyska skönheter...........
men , kul o få se dem !!
mvh Håkan !!
Jag kommer att tänka på bilmärket Moroccan, 50-talschevor som piffades upp för att se dyrare ut. De var dock under av smakfullhet jämfört med Spohns horreurer.
Jag blev att tänka på Joakim von Ankas bilar. Carl Barks måste ha fått inspirationen från Spohn
Please help. I do research on postwar Spohn customs. I own one of these cars from 1952.
Can you provide a reference for the statement in your fine article that "mycket av dessa bilar byggdes i det nya materialet glasfiberförsärkt plast."
Sorry I do not know Swedish but I can use the internet translation tools.
Wayne Graefen