Mulliners of Birmingham
De olika karossmakarna med namnet Mulliner har betats av tidigare här:
http://svammelsurium.blogg.se/category/kaross-special.html
Den sista i sviten är det lite mer obskyra Mulliners of Birmingham.
Man vet itne så mycket av deras tidigaste verksamhet men dom skall ha funnits runt 1896 och byggt en del enklare karosser till de tidigaste Daimlerbilarna.
Dom kom på ett tidigt stadium att inrikta sig på standradkarosser åt tillverkare som inte hade möjlighet att bygga sina egna karosserier på serieproducerad basis, närmast Calthorpe som också hade sin tillverkning i Birmingham.
Annonsblad från 1913, där man erbjuder universalkarosser för "light cars" vid den här tiden var bilar dyra och främst i England uppstod massor av tillverkare som byggde dessa småbilar för att kunna nå en bredare publik. Oftast köptes motorer, transmission, hjul, axlar ibland även hela chassin och sattes ihop under egna namn. Och likaså köpte man karosser som av t ex Mulliners.
Calthorpe 1919 med karosseri från Mulliners, när Calthorpe tog ner skylten 1924 vände sig Mulliners till Clyno och Austin som med sin model Seven hade blivit en storskalig tillverkare.
Fövirringen bland dessa olika Mulliners är ganska stor och då en hel del av arkiv och historik har försvunnit under årens lopp så är de Austins som visades här mulliner-other-works.html byggda av Mulliners of Birmingham.
Mulliners byggde främst enkla karosser av Weymann-typ, det vill säga pegamoid klätt över en trästomme med isoleringen emellan. När 20-talet övergick till 30-tal gick efterfrågan på dessa ner och istället ville man ha mer robusta och solida varianter. Vid den här tiden inriktade man sig på seriekarosser åt Alvis, Daimler och Lanchesters billigare modeller, medans Arthur Mulliner byggde karosserna åt de dyrare serierna.
En del karosser gjordes även åt Rootesgruppen med Hillman, Humber och flera, här en Humber Super Snipe Sport saloon från 1931.
Men även om dom var en merfabriksmässig karossleverantör kom det vid den här tiden att fås tid över för rena specialkarosser också även om de inte verkar varit så många.
Denna Rolls Royce 20/25 gjordes 1932.
Och minst en Rolls Royce till, en Wraith, byggdes 1938.
Och en SS Jaguar 3½litre limousine specialbyggdes samma år.
Under krigåren ägnades tillverkningen åt något man kunde sen förr, spänna duk över trästomme, för Mulliners of Birmingham satte ihop en hel del av Royal Air Force glidplan som användes till luftlandsättningar, som till exempel byggdes runt 3600 Airpseed Horsa-plan.
Och General Aircraft Hamilcar var en tung glidare byggd i 344 exemplar 1942-45.
Efter kriget återgick man till sitt oridnarie program och klienter, Alvis TA14 presterades 1946 och karosserna levererades från Mulliner.
Armstrong-Siddeley, Triumph och Standard använde sig också av Mulliners faciliteter och även de första efterkrigsmodellerna från Aston Martin fick karosserna levererade därifrån. 2litre sports, senare kallad DB1 byggdes dock bara i 16 exemplar.
Då man även hade Triumph och Standard på kundlistan så var det inga problem med sysselsättning. Triumph Renown byggdes i 15500 exemplar 1946-54 likaså byggde även karosserna till deras 1800 roadaster och den mindre Mayflower.
Man kom nu i princip uteslutande att arbeta åt Standard-Triumph, vilket ledde till att Mulliners helt enkelt köptes upp av desamma 1958 och fyra år senare försvann namnet Mulliners of Birmingham för gott ur historien.
http://svammelsurium.blogg.se/category/kaross-special.html
Den sista i sviten är det lite mer obskyra Mulliners of Birmingham.
Man vet itne så mycket av deras tidigaste verksamhet men dom skall ha funnits runt 1896 och byggt en del enklare karosser till de tidigaste Daimlerbilarna.
Dom kom på ett tidigt stadium att inrikta sig på standradkarosser åt tillverkare som inte hade möjlighet att bygga sina egna karosserier på serieproducerad basis, närmast Calthorpe som också hade sin tillverkning i Birmingham.
Annonsblad från 1913, där man erbjuder universalkarosser för "light cars" vid den här tiden var bilar dyra och främst i England uppstod massor av tillverkare som byggde dessa småbilar för att kunna nå en bredare publik. Oftast köptes motorer, transmission, hjul, axlar ibland även hela chassin och sattes ihop under egna namn. Och likaså köpte man karosser som av t ex Mulliners.
Calthorpe 1919 med karosseri från Mulliners, när Calthorpe tog ner skylten 1924 vände sig Mulliners till Clyno och Austin som med sin model Seven hade blivit en storskalig tillverkare.
Fövirringen bland dessa olika Mulliners är ganska stor och då en hel del av arkiv och historik har försvunnit under årens lopp så är de Austins som visades här mulliner-other-works.html byggda av Mulliners of Birmingham.
Mulliners byggde främst enkla karosser av Weymann-typ, det vill säga pegamoid klätt över en trästomme med isoleringen emellan. När 20-talet övergick till 30-tal gick efterfrågan på dessa ner och istället ville man ha mer robusta och solida varianter. Vid den här tiden inriktade man sig på seriekarosser åt Alvis, Daimler och Lanchesters billigare modeller, medans Arthur Mulliner byggde karosserna åt de dyrare serierna.
En del karosser gjordes även åt Rootesgruppen med Hillman, Humber och flera, här en Humber Super Snipe Sport saloon från 1931.
Men även om dom var en merfabriksmässig karossleverantör kom det vid den här tiden att fås tid över för rena specialkarosser också även om de inte verkar varit så många.
Denna Rolls Royce 20/25 gjordes 1932.
Och minst en Rolls Royce till, en Wraith, byggdes 1938.
Och en SS Jaguar 3½litre limousine specialbyggdes samma år.
Under krigåren ägnades tillverkningen åt något man kunde sen förr, spänna duk över trästomme, för Mulliners of Birmingham satte ihop en hel del av Royal Air Force glidplan som användes till luftlandsättningar, som till exempel byggdes runt 3600 Airpseed Horsa-plan.
Och General Aircraft Hamilcar var en tung glidare byggd i 344 exemplar 1942-45.
Efter kriget återgick man till sitt oridnarie program och klienter, Alvis TA14 presterades 1946 och karosserna levererades från Mulliner.
Armstrong-Siddeley, Triumph och Standard använde sig också av Mulliners faciliteter och även de första efterkrigsmodellerna från Aston Martin fick karosserna levererade därifrån. 2litre sports, senare kallad DB1 byggdes dock bara i 16 exemplar.
Då man även hade Triumph och Standard på kundlistan så var det inga problem med sysselsättning. Triumph Renown byggdes i 15500 exemplar 1946-54 likaså byggde även karosserna till deras 1800 roadaster och den mindre Mayflower.
Man kom nu i princip uteslutande att arbeta åt Standard-Triumph, vilket ledde till att Mulliners helt enkelt köptes upp av desamma 1958 och fyra år senare försvann namnet Mulliners of Birmingham för gott ur historien.
Kommentarer
Trackback