En dag i Kingston upon Thames 1919

I Kingston-upon-Thames sydväst om London låg det berömda Sopwith Aviation Company, som under första världskriget hade blivit den ledande flygplanstillverkaren i Storbritannien. En stor förtjänst i detta hade den unge australiensaren Harry Hawker som nedan syns i sin speciella bil. Det är vad som skulle kunna benämnas en hot rod, för Hawker har utgått från en Mercedes, som chassiet förlängts tio tum fram för att husera en flygplansmotor, en stor V12:a från Sunbeam på 225 hästkrafter. 
Nu ställer jag mig frågande till om Hawker använt ett Mercedeschassi då jag tycker med det liknar en Lanchester... 
Hur som helst hade Harry tävlat en del innan på sin fritid och gillade att åka fort, och med denna maskin torde han haft det snabbaste på hjul i hela Storbritannien vid denna tid.


Harry Hawker, föddes i Australien 1889, kom till England 1912 och började arbeta hos Thomas Sopwith vid hans nystartade flygplansfabrik senare samma år.  Första världskriget tog flygtillverkningen från enskilt hantverk till industriell skala, Sopwith blev snabbt en av de mest framgångsrika tillverkarna, och totalt framställde man över 16000 flygplan under kriget.  Modeller som Pup, Tabloid och Camel är några av de mest kända, och Harry hawker hade mycket med deras framgång att göra. 1919 var det även nära att Hawker tillsammans med MacKenzie Grieve blev den första att flyga över Atlanten, men planet som Sopwith hade gjort i ordning för detta fallerade och dom fick nödlanda i havet efter 14 timmars flygning. En månad senare lyckades Alock och Brown som bekant med bedriften istället. 

1920 gick Sopwith i likvidation, och ur detta bilade Thomas Sopwith och Harry Hawker istället Hawker Engineering, seanre omdöpt Hawker Aircraft. Hawkers modeller blev ryggraden i brittiska jakt och lättare bombflyget med modeller som Audax, Hart, Nimrod, Fury med mera. Dessa exporterades även i stor skala.  Inför och under nästa krig var det Hawker Hurricane, Tempest och Typhoon som för alltid gått till historien som legendariska och framgångsrika jaktplan. 

Men Harry Hawker själv fick aldrig uppleva detta, då han omkom vid en flyguppvisning på Hendon 1921. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback