Morgans nygamla

När majoriteten av sportvagnstillverkare gått i graven genom decennierna har berott på dels framtvingade produktrationaliseringar, dels på oförmågan att kunan förnya och förbättra sitt utbud. Så har egendomligt nog Morgans framgång berott på det rakt motsatta.  Morgan är en anakronism, både i sitt sätt att byggas och i sin teknik, och i sitt perspektiv. Viss förnyelse har skett de senare åren med Aero-8 och Aeromax som sätter Morgan i det egendomliga facket att göra retro på sig självt.

Nu återupptar man av ytterligare en gammal konstruktion från sin spännande historia, säg hej till 2011 års 3-wheeler!




Samma upplägg som 1930, V-twin fram, men nu med en modern bränsleinsprutad 1800cc X-wedgemotor från S&S som är kopplad till en femväxladlåda från Mazda Miata. Mått och vikt överenstämmer också ganska bra med originalet, matchnikten skall hållas under 500 kilo. 
den 1:a mars premiärvisades den färdiga 3-wheelerns på Genevemässan.




Produktionsstart väntar och man kan redan nu betsälla sin nya 3-wheeler genom Morganåterförsäljare, utgångspriset är satt till c:a 25000 pund. Mer om denna spännande sak på : 
http://www.morgan3wheeler.co.uk/home.html

Originalet förresten, det var inte så länge sen det skrevs om den här: tre-hjul-med-kul.html


Kommentarer
Postat av: Biltrafik

Engelsmännen verkar ha en spännande inställning till bilbyggande: "Vi gör som vi alltid har gjort!"

Ibland funkar det, som i fallet Morgan.

Ibland gör det det inte, som i fallet Bristol. Och TVR. Och Marcos. Och Jensen. Och så vidare.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback