Salao do Automovel 1978
PÅ svenska bilsalong, vi tar en kort titt tillbaks i tiden, och Volkswagen do Brasils modeller inför 1979 på bilsalongen i SAo Paolo, hösten 1978.
Den klassiska "bubblan" eller Fusca som den kallas här, började tillverkas i Brasilien 1953 och gjorde så ända fram till 1996 med ett uppehåll åren 1987-92. Från början rörde det sig av sammasättning av importerade delar, men från slutet av 50-talet var hela produktionsapparaten helt inhemsk.
Brasilia var en helt egen VW-modell, som mest liknar en tredörrars 412 men delar mekanik och bottenplatta med Fuscan. Byggdes åren 1973-82 och byggdes även i Mexico.
Volkswagen Passat byggdes också i brasislien från 1974, här fick man från 1978 och framåt lite egen grill och detaljer, och första generationens Passat byggdes ända fram till 1988.
Passat var storsäljare i sydamerika liksom i Europa, först 1980 bereddade VW do Brasil sitt sortiment med de inhemska modellerna Gol, Parati, Voyage och Saviero, som även byggdes i flera andra sydamerikanska länder och därutöver exporterades i stor utsträckning.
Brasilien är världes största etanolproducent, och man var tidigt ute med att utveckla detta som drivmedel, 1978 och framåt var en stor del och bilutbudet anpassat för etanoldrift. 2009 var nästa 90% av allalnya sålda bilar anitngen etanoldrivna eller av flexifuel-typ.
Den klassiska "bubblan" eller Fusca som den kallas här, började tillverkas i Brasilien 1953 och gjorde så ända fram till 1996 med ett uppehåll åren 1987-92. Från början rörde det sig av sammasättning av importerade delar, men från slutet av 50-talet var hela produktionsapparaten helt inhemsk.
Brasilia var en helt egen VW-modell, som mest liknar en tredörrars 412 men delar mekanik och bottenplatta med Fuscan. Byggdes åren 1973-82 och byggdes även i Mexico.
Volkswagen Passat byggdes också i brasislien från 1974, här fick man från 1978 och framåt lite egen grill och detaljer, och första generationens Passat byggdes ända fram till 1988.
Passat var storsäljare i sydamerika liksom i Europa, först 1980 bereddade VW do Brasil sitt sortiment med de inhemska modellerna Gol, Parati, Voyage och Saviero, som även byggdes i flera andra sydamerikanska länder och därutöver exporterades i stor utsträckning.
Brasilien är världes största etanolproducent, och man var tidigt ute med att utveckla detta som drivmedel, 1978 och framåt var en stor del och bilutbudet anpassat för etanoldrift. 2009 var nästa 90% av allalnya sålda bilar anitngen etanoldrivna eller av flexifuel-typ.
Kommentarer
Trackback