Skodas Zelva
ZElva är tjeckiska för sköldpadda och ett nog så passande namn på den här skapelsen.

1924 byggde Skodaverken tolv stycken såna här "sköldpaddor" som egentligen hette PA-2. En ganska oortodox pansarbil med rundade former, något liknande hade aldrig setts innan. Tre stycken såldes till Wiens poliskår 1927 och minst en av dom fanns i tjänst där ännu vid slutet av andra världskriget. Det är antagligen där bilden är tagen där denna förundrade tyska soldat nyfiket undersöker Zelvan.
PA-2 var fyrhjulsdriven, vägde runt 7,5 ton och drevs av en fyrcylindrig motor på hela 9,7 liter och 70hk. Detta räckte för att ge en toppfart på c:a 80km/h vilket får anses mycket bra för vilket pansarfordon som helst, om pansarkarossens strömlinjeform hjälpte till med detta är dock tveksamt.


1924 byggde Skodaverken tolv stycken såna här "sköldpaddor" som egentligen hette PA-2. En ganska oortodox pansarbil med rundade former, något liknande hade aldrig setts innan. Tre stycken såldes till Wiens poliskår 1927 och minst en av dom fanns i tjänst där ännu vid slutet av andra världskriget. Det är antagligen där bilden är tagen där denna förundrade tyska soldat nyfiket undersöker Zelvan.
PA-2 var fyrhjulsdriven, vägde runt 7,5 ton och drevs av en fyrcylindrig motor på hela 9,7 liter och 70hk. Detta räckte för att ge en toppfart på c:a 80km/h vilket får anses mycket bra för vilket pansarfordon som helst, om pansarkarossens strömlinjeform hjälpte till med detta är dock tveksamt.

Kommentarer
Trackback