Alfisti flickor genom tiderna

En svit igen på temat italienska bilar med italienska damer, med fokus på Alfa Romeo.

6C/2500 coupe från katalogen, denna modell började tillverkas 1939 och var bland det dyraste och mest eleganta man kunde köpa på den här tiden. Efter kriget fortsatte 6C/2500:an att byggas fram till 1952 med en mängs olika karossalternativ.


Giulietta blev en annan långkörare i det nättare formatet. Presenterades 1954 och på italieskt vis med en mångd olika karosser där de främsta formgivarna som bertone, Pininfarina, Zagato , Colli med mera satte sitt signum på. Här standard-sedanen som hade ritats av Pininfarina 1954. 


Och samma Giulietta i helt annorlunda skepnad, Giulietta SS "Sprint Speciale" som var formgiven av Bertone.


Och Giulia 105 kom 1962 och blev återingen en långkörare på programmet, som också fanns i diametralt olika förpackningar. Giulia Spuer Berlina såg ut så här 1962 och med minimala karossförändringar gjordes den ända fram till 1978.  


Några specialare på Giulia var Spidern och Sprint specialecoupen som båda hade ärvts från Giulietta-modellen. Dessa försvann dock runt 1964. Här en Spider på stranden 1962.


Redan 1963 kom en ny sportmodell på Giuliabasen, den bertoneritade copuén kom att byggas ända fram till 1977. Karossen var i princip oförändrad men modellnamnen däremot blev något snåriga under resans gång. Just här en 2000GT Veloce, en verison som introducerades 1971.


Spider var ett annat Giulia-derviat som kom ut 1966, och i sann Alfa-anda så blev den en klassiker under sin livstid som ju även den var ganska lång, modellen byggdes ända fram till 1993


1971 kom Alfas nya kompakta Alfasud, och med sportmodellen Sprint byggdes strax över en miljon av dessa fram till 1989.  


1983 efterträddes den av 33, en ny modern design men rätt mycket av gamla bottenplattan bibehälls. Då Alfa Romeo även kan chassi väldigt bra behöver man inte uppdatera särksilt mycket under skalet heller. 


Samtidigt med 33 kom den egendomliga Arna. Det var frukten av ett samarbete med Nissan, att låta Nissan bygga bilar på licens för europamerknaden och samtidigt göra en en egen ny modell baserad på Nissan Cherrry/Pulsar. Alfas motor, låda och framvagn, Nissans bakvagn och karossdelar. Man lyckades kombinera det sämsta av två världar och Arna avlivades i stillhet efter bara fyra år, sörjd av få saknad av färre.  


En annan kortlivad Alfa var 90, denna lyx-Alfa efterträdde Alfa 6 och byggdes bara 1984-87. 


År 2000 började det hända grejor hos Alfa igen , lilla nya tuffa 147 blev vald til årets bil detta år.


2005 kom Brera, med Alfas nya egensinninga formspråk.

 
Och för 2010 så återupplivades modellnamnet Giulietta igen att efterträda 147:an.



 


Kommentarer
Postat av: svensson

Ypperligt frälse.



Übertjusig: Alfa 90 med cypresskog i bakgrunden. Och brutta i matchande grönt. Och grön gräsmatta. Och grå bil. Jag sparar den för att ha i min evighetsserie med gröna bilar/gröna bilbilder på min blogg.



Re samarbetet Alfa/Nissan: lika dåligt som Saab/Lancia eller vad säger expertisen...?

Postat av: Mårten

ja det var nog lika döfött båda delar...

2011-05-27 @ 11:04:38
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Reine Johansson

Saab/Lancia gav ju ändå bottenplattan till Saab 9000, Alfa 164, Lancia Thema, som ju ändå var rätt lyckade bilar för respektive företag, och förstås då något mer tveksamma Fiat Croma.



Man visste tydligen redan när reklamen gjordes att Arna skulle bli en flopp, med tanke på modellens textilmängd (omvänt proportionerlig mot bilens attraktionskraft)

2011-05-27 @ 15:01:05
URL: http://reinejohansson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback