Import med fokus på Mopar

Vi tittar på lite trevliga Chryselrprodukter som ramlat in i landet den senaste tiden

De Soto ser man inte så ofta importeras, populärt märke i Sverige men börjar nog bli mer och mer svåra att få tag på. De Soto hade jämfört med de andra rätt så blygsamma produktionssiffror under senare delen av femtiotalet. Denna Firedome coupe från 1958 gjordes bara i 4325 exemplar.  


Denna Plymouth Belvedere är av samma årgång, och den gjorde man hela 36043 stycken utav. Dock ser man inte heller Plymouths från denna tid så ofta heller.


OCh då är en Valiant cabriolet ännu mer sällsynt, få har funnit det värt att importera en Valiant och väldigt få cabbar såldes nya i Sverige. Detta är en V-200 från 1964 och dessa gjordes bara i 5856 exemplar samt 7636 i den dyrare Signet-serien.


Chrysler 300 fyrdörrars hardtop från 1966 tillhör inte heller vanligheterna, coupé och cabrioleter är mer eftertraktade.


Dodge Charger från 1971-74 ökar stdaigt i popularitet, för en del år sen var dom knappt värda däcken dom rullade på, men då de äldre 68-70 Charger blivit hysteriskt populära och lika hysteriskt dyra så har man mer uppmärksammat dessa. Detta är en skapligt fin 71:a.


Moernade Mopars, begagnade Vipers hittar hit, denna verkar fått busa en del på bana och fått lite törnar.


Dodge Charger Daytona från 2006 kallas för en "limited edition" bil fast den byggdes, och görs så fortfarande i rätt många ex, över 11000 av dessa gjordes detta år av Daytonan.

Dodge Challenger som cab? det finns väl inte än?  Nä, då bygger man en egen istället.


Denna är utrustad med ProCharger kompressor på den 6,1 liters stora hemin vilket borgar för ruskiga prestanda. Men låt oss titta lite närmare på cabben...  Ser sådär ut minst, limmad, knappad och även på ett par ställen skruvad (!) fast i karossen, säckig, taskiga sömmar och dessutom går solskydden inte å fälla ner utan att öppna cablåsen...

Kommentarer
Postat av: Larsson

Snyggt, jag tar Valianten!

Postat av: Anonym

Jag vill att ni tar bort min bil från er sida. Hör av er till mig omgående.

2011-08-29 @ 13:11:07
Postat av: Henric Thornsund

Plymouth 58:an är min, blev glad när den bilden plötsligt dök upp i googlesökningen. Glömde kameran när jag hämtade henne. Tack till er och nordtrafiks trevliga personal som hjälpte mig att få bilen att fungera någorlunda innan hemfart (30 mil)

2011-12-11 @ 20:09:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback