Kvinnor i farten - Kaija Kalevala
Kaija Kalevala var en besynnerlig flicka som föddes i Finland 1924. Vid 17 års ålder tog hon körkort och då detta var under kriget kom hon att delta i arméreserven som som chaufför. Inledningsvis med att att köra depescher med en Chevrolet men snart körde hon tunga lastbilar med vapen och ammunition ut mot fronten.
Efter kriget kom hon fortsätta som lastbilschaufför för finländsk filmindustri och desssutom kördes det både rally och isracing med stora framgångar i en Renault under slutet av fyrtiotalet. ENda chansen för kvinnir på den här tiden att köra fort var i speciella damrallyn, men Kaija var så vass att till slut ville ingen av dom tävla mot henne. 1950 körde hon formelbil med Ford V8 i nationella stock-tävlingar som enda kvinnan och detta rönte stor uppmärksamhet.
1951 tröttnade hon på Finland, då hon som kvinnlig chayfför beskattades hårdare än männen. Så hon bestämde sig för att emigrera till Kanada. Där fick hon jobb på en motorrenovering och reservdelsfirma i Burnaby, British Columbia, och tävlandet togs upp igen på den närbelägna Digney Speedway.
Kaija provade på stock, midget och formelbilar sponsrad av en lokal Fordhandlare vid sidan av sitt ordinarie jobb på reservdelsfirman där hon främst kom att köra deras servicelastbil.
Hon rönte såpass stora framgångar att 1956 blev hon tillfrågad att delta i det legendariska Indy 500, men då hon inte kunde få ledigt från sitt jobb så kom det inte att bli så. Tävlingskarriären avslutades detta år och Kaija kom i fortsättningen att köra lastbil för firman istället, men det fanns en annan lösning för den tävlingsinriktade finskan, British Columbia Truck Rodeo. Detta var en en skicklighetstävling för lastbilar, ett evenmang som hon vann ett par år i rad med sitt ekipage. BC Truck Rodeo hålls än idag: http://bctruckroadeo.com/
Kaija med sin stock car 1952, på Digney Speedway.
Kaija uppvaktades flitigt av media på sin 86-års dag, i Kanada är hon en levande legend för sina pionjärinstaster för kvinnor inom motosport och som förare av tunga fordon.
Efter kriget kom hon fortsätta som lastbilschaufför för finländsk filmindustri och desssutom kördes det både rally och isracing med stora framgångar i en Renault under slutet av fyrtiotalet. ENda chansen för kvinnir på den här tiden att köra fort var i speciella damrallyn, men Kaija var så vass att till slut ville ingen av dom tävla mot henne. 1950 körde hon formelbil med Ford V8 i nationella stock-tävlingar som enda kvinnan och detta rönte stor uppmärksamhet.
1951 tröttnade hon på Finland, då hon som kvinnlig chayfför beskattades hårdare än männen. Så hon bestämde sig för att emigrera till Kanada. Där fick hon jobb på en motorrenovering och reservdelsfirma i Burnaby, British Columbia, och tävlandet togs upp igen på den närbelägna Digney Speedway.
Kaija provade på stock, midget och formelbilar sponsrad av en lokal Fordhandlare vid sidan av sitt ordinarie jobb på reservdelsfirman där hon främst kom att köra deras servicelastbil.
Hon rönte såpass stora framgångar att 1956 blev hon tillfrågad att delta i det legendariska Indy 500, men då hon inte kunde få ledigt från sitt jobb så kom det inte att bli så. Tävlingskarriären avslutades detta år och Kaija kom i fortsättningen att köra lastbil för firman istället, men det fanns en annan lösning för den tävlingsinriktade finskan, British Columbia Truck Rodeo. Detta var en en skicklighetstävling för lastbilar, ett evenmang som hon vann ett par år i rad med sitt ekipage. BC Truck Rodeo hålls än idag: http://bctruckroadeo.com/
Kaija med sin stock car 1952, på Digney Speedway.
Kaija uppvaktades flitigt av media på sin 86-års dag, i Kanada är hon en levande legend för sina pionjärinstaster för kvinnor inom motosport och som förare av tunga fordon.
Kommentarer
Trackback