Khadaffis Kareta

Muammar Gaddafi var lika känd för sitt excentriska beteende som envåldshärskare av Libyen. Ett utslag av hans excentricitet som inte är så välkänt bland alla galna projekt och uttalanden, är att han faktiskt designade en bil.



Visionen med projektet är ganska diffus, som det mesta annat som kom från den libyska ledaren, men i slutändan framställdes två prototyper. Dessa byggdes inte i Libyen utan av Tesco i Turin, efter diktatorns anvisningar.Vem som hade mest inblandning av de båda parterna är lite oklart, men i mångt och mycket har man tydligen följt diktatorns anvisningar framförallt ifråga om form. Att få det hela till en fungerande bil var Tescos uppgift, en uppgift som säkerligen var ganska tuff. 



Tesco förde diskussionen inte bara med Ghadaffi själv utan även det statsägda (i.e Ghadaffi...) Libyan Investment&Development Company, tanken var att bilen skulle byggas med så mycket material som möjligt framställda i Libyen, dessutom ställdes extremt höga krav på bilens säkerhet komfort och kördynamik, och av detta kan man tänkas att det någonstans fanns en plan på en eventuell produktion, inte bara show.  Men ingen bil för massorna, allt igenom var exklusiva material, i inredningen användes vid sidan av de traditionella inslagen av trä och läder även marmor, från Libyen givetvis.





En överdådig excess att visa upp alltså, vilket så gjordes på Afrikanska Unionens toppmöte 2009. Denna Union som består av främst nordafrikanska stater, ja den grundades förresten av Ghadaffi den också.



Bilen mäter runt 5,5 meter i längd, under huven skall det finnas en sexcylindrig motor, oklart varifrån, men Lancia är en god gissning, även keramiska bromsar samt punkteringsfria däck ingår. Den kallas ibland för Saroukk el-Jamahiriya, som betyder ungefär den Libyska raketen. Ordet  "Jamahiriya" refererar dock till Ghadaffis egen skruvade version av ett afro-arabiskt islam-socialistiskt statsskick, eller vad man skall kalla det, mer än till landet Libyen som sådant.

Tesco är inte så kända i designvärlden ,men gör mycket lösningar för stora tillverkare, konstruktionsritningar. prototypmodeller, produktionslösningar med mera inom det mest som rör bil, båt och flygtransport. Här ingår även uppdrag åt privata kunder som vill ha bilar specialbyggda.

Var de båda bilarna tog vägen sedan efter visningen 2009 verkar vara okänt, och någon vidare produktion ligger nog väldigt långt ner på dagordningen i det nya Libyen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback