Lugnt tempo i Crewe
Här är en grupp bilarbetare som säkert inte klagar över sin situation, att bygga Bentleys får ta den tid det tar fjärran från löpande bandets stress. Och arbetet må varit ett av de mest prestigefyllda i brittisk bilindustri.
Skickligt hantverkskunnande och tålmodighet torde vara de största kraven för att platsa i det här gänget, för att få ynnesten att för hand bygga ihop en av de mest exklusiva bilar som gick att köpa, Bentley Corniche cabriolet.
Tålmodighet bör varit en bra egenskap som Bentleykund också, inget lämnas åt slumpen och ingen bil levereras förrän allting är perfekt och rigoriöst testat.
Mellan 1971 och 1984 byggdes bara 77 stycken Corniche cabrioleter, denna modell var baserad på Rolls Royce Silver Shadow/Bentley T-type som kom redan 1965. T-type cabrioleten var inte heller någon dussinvara med 41 byggda. Från 1984 bytte man namn på den till Continental och behöll den i samma grundutförande fram till 1995. När man bygger världens bästa bilar behöver man inte uppdatera sig så ofta.
Eldragning, lustigheterna är många över de engelska Lucas-systemen, men i dessa bilar såg man nog till att hålla Lucas förbannelse på avstånd.
Arbetsmiljön kan nog beskrivas som ganska avslappnad, men så byggde man bara 77 stycken av dessa på 13 år...