För 25 år sedan på Talladega
Idag är det 25 år sedan SAAB:s uppmärksammade rekordkörning som kom att gå under namnet "The long run"på Talladega genomfördes.
The Crazy Swedes kallade banpersonal och funktionärer det svenska gänget som kom till Alabama International Motor Speedway i Talladega i Oktober 1986. Med sig hade dom tre helt vanliga SAAB 9000 Turbobilar som plockats rakt av bandet i Trollhättan och forslats över, med den tokiga idén att slå inte bara ett utan flera rekord med dessa på en av USA:s snabbaste ovalbanor.
Idén bakom The crazy Swedes spektakulära körning kom från Olle Granlund, ingenjör och projektledare hos SAAB, som ville visa upp nya 9000 modellens tillförlitlighet och han verkar inte tvekat en sekund på denna bils förträfflighet. För idén var att låta ett par bilar köra 10000 mil dag och natt med gasen i botten, det var steg ett av planen. Två, att få igenom den totalt galna idén hos SAAB:s ledning och övriga sponsorer. Tre, att hitta ett gäng som var villigt att ställa upp på det hela.
Olle verkar inte saknat övertalningsförmåga för projektet fick klartecken och hösten 1986 åkte han, ett stort team mekaniker och ett 30-tal förare från SAAB över till Alabama och Talladega. Med i gänget hade Olle dessutom fått med sig rallyförarna Bertil Johansson och Kjell Olofsson, rallycrossmästarna Göran Johansson och Anders Norstedt, samt SAAB-legendaren Eric Carlsson ”på taket”
Den 7:e Oktober 1986 flaggades de tre bilarna iväg, för att gå i mål 20 dagar senare, då hade man kört slut 36 uppsättningar däck, gjort av med över 80000 liter bensin, och slagit flera av de rekord man var ute efter. Snabbaste bilen hade genomfört körningen med en snittfart på 213,299km/h inklusive alla depåstopp för tankning, förarbyten, service med mera. Med detta hade man även slagit 19 internationella rekord enligt FIA:s reglemente för 2-liters motorer med överladdning samt två världsrekord. De sista gällde att man den 22:e oktober hade klarat 50000 miles med en snittfart på 213,868km/h och slutligen fyra dagar senare avverkat sträckan 10000 mil med snittfarten 213,299km/h.
Man slog inte av på takten vare sig på natten eller vid dålig väderlek, även vid ösregn hölls pedalen nere, och för att förarna inte skulle slappna av så hade bilarna försetts med en stor grön ”feglampa” som slocknade tvärt om man lyfte det minsta på gasfoten. Trots detta skedde hela äventyret i princip helt utan incidenter.
De tre rekordbilarna finns kvar. Nummer ett står på Talladega International Speedway Museum. Bil nummer två står på Saabs museum i Trollhättan, och den tredje finns på Saab Automobile USA Heritage Collection i Sterling Heights, Michigan. Här är #2 på Elmia Custom Motor Show 2009.
Olle Granlund bakom ratten 1966.
Olle Granlund hade själv en aktiv tävlingskarriär under 60-talet samtidigt som han var ingenjör hos SAAB, bland annat var det genom hans försorg tvåtaktaren byttes ut mot en V4 på SAAB 96:an, och var sedermera projektledaren för 9000 modellens ersättare, 9-5. Efter pensioneringen är han fortfarande märket troget och aktiv i föreningen SAABveteranerna.
http://www.saabveteranernatrollhattan.com/
Jag vill minnas att Talladegabilarna var lite "fejkade" när det gällde luftmotståndet.
Igentejpade lufthål mm.
Men jag kan ju minnas fel, det är ju 25 år sedan.
det är nog inte otroligt att man pillade på lite sånt, dessutom hade man inte standarddäck heller