Ford lilla explosiva
Ford Pinto introducerades i September 1970 som en "sub-compact" den nya klassen som amerikas biljättar var tvungen att kämpa i för att möta vågen av importbilar.
Trots att motorn var en liten fyra som togs från Engeska Ford Escort, fick Pinton snabbt ett rykte att vara eldfängd...
Pinton hade en otäck tendens att explodera vid påkörning. Bensintanken satt dåligt skyddat och tester visade att bränslepåfyllningsröret gärna rycktes loss även vid mindre kollisioner. Mer bränsle på elden blev det bokstavligen när det visade sig att Ford kände till problemet men forsatte bygga bilarna utan någon ändring, och det nånstans fanns en tyst intern policy, att det vara billigare och ta stämningarna vid olyckorna än att konstruera om bilen!
Turerna blev många och långa i debatten runt Pintons säkerhet, först 1978 lät man göra om bensinröret på befintliga bilar som återkallades, men dock så visade flera undersökningar på att risken för explosion egentligen inte var högre vad som kunde antas vara normalt. Man kunde påvisa 27 dödsfall i samband med brand som uppkommit vid påkörning.
Hur det nu låg till med Pintons otäcka benägenhet verkar det inte påverkat folk i allmänhet då modellen såldes i över två miljoner exemplar 1971-1980.
Trots att motorn var en liten fyra som togs från Engeska Ford Escort, fick Pinton snabbt ett rykte att vara eldfängd...
Pinton hade en otäck tendens att explodera vid påkörning. Bensintanken satt dåligt skyddat och tester visade att bränslepåfyllningsröret gärna rycktes loss även vid mindre kollisioner. Mer bränsle på elden blev det bokstavligen när det visade sig att Ford kände till problemet men forsatte bygga bilarna utan någon ändring, och det nånstans fanns en tyst intern policy, att det vara billigare och ta stämningarna vid olyckorna än att konstruera om bilen!
Turerna blev många och långa i debatten runt Pintons säkerhet, först 1978 lät man göra om bensinröret på befintliga bilar som återkallades, men dock så visade flera undersökningar på att risken för explosion egentligen inte var högre vad som kunde antas vara normalt. Man kunde påvisa 27 dödsfall i samband med brand som uppkommit vid påkörning.
Hur det nu låg till med Pintons otäcka benägenhet verkar det inte påverkat folk i allmänhet då modellen såldes i över två miljoner exemplar 1971-1980.
Kommentarer
Postat av: Emelie
Hej!
Din blogg har valts ut för att ingå i medieregistret CisionPoint och i vår topptiolista över svenska motorbloggar. Vill du veta mer om mediaintelligensföretaget Cisions produkter och tjänster så kan du besöka vår hemsida på http://se.cision.com/sv/OmCision/.
Jag behöver mejla dig med mer information, men jag hittar ingen e-postadress på din blogg. Hör gärna av dig till mig på [email protected]. Hör även av dig för att meddela om du INTE vill finnas med i listan och medieregistret.
Vänliga hälsningar,
Emelie
Trackback