Bonneville x4
Bonneville, den stora saltöken i Utah som man långt tillbaka använt som plats för diverse hastighetskörningar, togs även som namn av Pontiac för sin nya toppmodell 1957. Modellnamnet levde kvar i sortimentet fram till 2005, men säger man Bonneville så tänker man nog mest på 1965-66 års modeller som är i mångas ögon de vackraste Pontiac-bilarna.
Vi har otroligt gott om dessa i Sverige, och fler kommer in, som dnna vinröda 1965 Bonneville cab.
Formen kom att kallas "coke-bottle design" med den markerade kicken längs sidan, ett greepp som Pontiac kom att använda en del år framöver, 1966 års Pontiacs hade mest små förändringar gentemot föregående år.
1965 såldes 21050 cabrioleter i Bonnevilleserien och ytterligare 18347 i den billigare Catalina-serien, 1966 sjönk siffran för Bonneville till 16229 respektive 14837 för Catalinan.
Vi har otroligt gott om dessa i Sverige, och fler kommer in, som dnna vinröda 1965 Bonneville cab.
Formen kom att kallas "coke-bottle design" med den markerade kicken längs sidan, ett greepp som Pontiac kom att använda en del år framöver, 1966 års Pontiacs hade mest små förändringar gentemot föregående år.
1965 såldes 21050 cabrioleter i Bonnevilleserien och ytterligare 18347 i den billigare Catalina-serien, 1966 sjönk siffran för Bonneville till 16229 respektive 14837 för Catalinan.
Kommentarer
Postat av: svensson
Oändligt tjusiga former, evig skönhet bevarad i Platons idévärld. Själv ägde jag en 1/25 skalas Pontiac Grand Prix '65 som jag nyss fångade på en digital bild.
Postat av: Kjell Palo
HeHe...Något partisk anser jag att 65an är lite snyggare än 66an :-)
Trackback