Pionjärer med diesel på Daytona
Cummins är ett begrepp idag, en av världens ledande tillverkare av dieselmotorer för allehanda bruk, men historien går tillbaks ända till 1919.
Clessie Cummins, en bondpojk från Indiana, startade då en liten firma för att licenstillverka och även utveckla främst små dieselmotorer, med tiden fick han idén att pröva på att sätta en diselmotor i en vanlig personbil. 1930 försågs en begagnad Packard med en av hans egna konstruktioner, en model U marindiesel och visades upp på New Yorkmässan.
Så "världens första persondieselbil" nedan var egentligten inte först, men 1935 gjorde Clessie Cummins en PR-turne med denna Auburn genom att köra från kust till kust.
Samtidigt var man i full gång med att prova ut hur väl diesel kunde funka i racerbilar, 1931 ställde man upp i Indy 500 med en specialbyggd Duesenberg, försedd med Cummins model U motor. Föraren Dave Evans fullföljde loppet och kom i mål på 13:e plats. Men vad som var remarkabelt med hans insats var att bilen gick aldrig i depå på hela loppet!
Nästa stora racersatsing kom 1934, då körde Dave Evans inte för Cummins, utan rattade "Silver Comet" som var framtagen och sponsrad av en grupp mekanikerskolor som fokuserade just på diseselmotorer. Motorn kom från Cummins konkurrent Waukesha, här har man samlats för rekordkörning på Daytona Beach 1934.
Bill Evans satsade på att slå rekordet för dieseldrivna landfordon, och det gjorde han också med 209km/h den 16:e februari 1934.
Clessie Cummins hade fått tag i en talangfull förare som också hette Cummins, Bill Cummins, som trots det inte var släkt. Vädret och mekaniska problem gjorde att hans rekordförsök på Daytona fick vänta till den första mars, och då putsade han Evans rekord till 212km/h, och nån månad senare till 219km/h.
Clessie Cummins, en bondpojk från Indiana, startade då en liten firma för att licenstillverka och även utveckla främst små dieselmotorer, med tiden fick han idén att pröva på att sätta en diselmotor i en vanlig personbil. 1930 försågs en begagnad Packard med en av hans egna konstruktioner, en model U marindiesel och visades upp på New Yorkmässan.
Så "världens första persondieselbil" nedan var egentligten inte först, men 1935 gjorde Clessie Cummins en PR-turne med denna Auburn genom att köra från kust till kust.
Samtidigt var man i full gång med att prova ut hur väl diesel kunde funka i racerbilar, 1931 ställde man upp i Indy 500 med en specialbyggd Duesenberg, försedd med Cummins model U motor. Föraren Dave Evans fullföljde loppet och kom i mål på 13:e plats. Men vad som var remarkabelt med hans insats var att bilen gick aldrig i depå på hela loppet!
Nästa stora racersatsing kom 1934, då körde Dave Evans inte för Cummins, utan rattade "Silver Comet" som var framtagen och sponsrad av en grupp mekanikerskolor som fokuserade just på diseselmotorer. Motorn kom från Cummins konkurrent Waukesha, här har man samlats för rekordkörning på Daytona Beach 1934.
Bill Evans satsade på att slå rekordet för dieseldrivna landfordon, och det gjorde han också med 209km/h den 16:e februari 1934.
Clessie Cummins hade fått tag i en talangfull förare som också hette Cummins, Bill Cummins, som trots det inte var släkt. Vädret och mekaniska problem gjorde att hans rekordförsök på Daytona fick vänta till den första mars, och då putsade han Evans rekord till 212km/h, och nån månad senare till 219km/h.
Kommentarer
Trackback