Germaner i limbo

Lite mer av de där modellerna som aldrig blev av, men iallafall så långt att de fick lämna ritbordet men förvisades till ett evigt liv i limbo, eller på museum, eller längst ner i källaren. Fokus på vad som finns i den tyska bilhistoriens gömmor.

Denna sportiga Borgward/Hansa visades på mässor 1951, byggd av Rometch som även gjorde en hel del specialare på VW-bas, men någon Sport-Borgward blev aldrig av.


Redan 1951 byggde Porsche en fyrsitsig GT-coupe på försök, modell 530 kallades den men projektet skrotades ganska omgående.


På andra sidan järnridån byggdes EMW i BMW:s gamla fabriker, 340 var en uppsnofsad 327 från före kriget och här är en av varianterna som ratades till denna facelift som ägde rum 1953.


EA53 var en av många Volkswagenprototyper och försök till att lansera en mer modern bil än den redan ålderstigna typ 1, denna version daterar sig från 1954.


Samtidigt tog man även fram en transportbil för postalt bruk. Denna typ-1 hybrid med skåp från 1954 är första utkastet till det som senare blev
Fridolin


projekt EA97 från Volkswagen 1957, en typ 1 med modernare utseende. 


Mer från öst, Zwikau P70 föregick Trabanten som DDR:s folkbil, och minst en sportig coupe på denna gjordes 1958


1957 gjorde Schweiziska Beutler denna vackra coupe åt Maico, men någon fortsättning blev det inte. Motorcykeltillverkaren Maico lade ner sin småbilsproduktion efter bara tre år 1958.


Wendler byggde också ett karossförslag åt Maico samma år, en roadster som blev föga elegant.


vad som nästan blev av, detta är första fullskalemodellen av Ford Taunus P3 som den såg ut 1959, inför premiären 1960 hade den ändrat på en del punkter, dock är denna väldigt futuristisk för sin tid.  


En fyrdörrars Porsche ansågs också futuriskt 1960, denna prototyp designad av Ghia fick tummen ned och dert skulle dröja nästan 50 år innan Porsche själva byggde en sportsedan.


1960, och Volkswagens EA53-design har ändrat utseende några gånger, inte heller någonting liknande det här kom att sättas i produktion.


1963 och EA53:an igen, nu har den vart hos Ghia och fått en uppsnofsning men inte heller detta kom att återanvändas på någon produktionsbil.


SAmtidigt utvecklade man EA158, även den från Ghia och vissa likheter kan man skönja här med vad som skulle komma på Volkswagens 411/412-modeller en bit senare.   


En mycket vacker Kadett fastback coupe byggdes av Vignale 1965, men nästa generations Kadetter där denna karossform återfanns var inte lika graciös i linjerna.  


1969 och NSU utvecklade sin sista modell, som inte ens fick heta NSU utan så fort K70 kom i pruduktion döprtes de om till Volkswagen, en stationsvagn planerades också men den kom aldrig att bli av.


Ghia har och har haft länge även ett nära samarbete med Ford, och denna "Wolf" visades 1972 och här ser man tydligt hur Ford Fiesta såg ut i sitt första utkast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback