Heilmanns hybrider
Jacques Heilmann konstruerade egentligen lokomotiv, men minst en automobil kom också från hans uppfinnarverkstad. Denna eldrivna tingest är lite svår att klassificera men den är intressant då det består av en traktordragande del med styrning och motor och själva ekipaget är satt på detta med en vändskiva. Ett patent som slog igenom först flera decennier senare på tyngre lastbilar och som tradare använder än idag. Heilmanns bil daterar sig från 1899.
Jacques Heilmann byggde på 1890-talet ett par lokprototyper som också var intressanta, 1893 byggde han ett lok med ång/elektriskt driving, i princip samma slags driftsysytem som senare kom på de diesel-elektriska lok som vi ser dag.
CF d L'Oeust no8001 byggdes 1897, med ång/elektrisk hybriddrift och var dessutom av så kallad "cab forward" design med förarhytten placerad längst fram, antagligen det första i sitt slag och även detta många decennier före sin tid.
Jacques Heilmann byggde på 1890-talet ett par lokprototyper som också var intressanta, 1893 byggde han ett lok med ång/elektriskt driving, i princip samma slags driftsysytem som senare kom på de diesel-elektriska lok som vi ser dag.
CF d L'Oeust no8001 byggdes 1897, med ång/elektrisk hybriddrift och var dessutom av så kallad "cab forward" design med förarhytten placerad längst fram, antagligen det första i sitt slag och även detta många decennier före sin tid.
Kommentarer
Trackback