En julidag i Willow Run 1945
Henry Fords fabrik i Willow Run byggdes enkom för att sätta ihop B-24 Liberator bombplan åt Consolidated Aircraft Corperation. Kriget drabbade dock USA sbannar än väntat med angreppet på Pearl Harbour, och tillverkningen sattes igång i full skala redan innan fabriken ens var färdig.
I Willow Run byggdes B-24:or som mest med en takt på ett färdigt plan i timmen, dessutom packades många delar ner för att monteras ihop på andra orter runtom i USA, , totalt byggdes dessa i fem olika fabriker. I Juli 1945 var kriget i stort sett redan vunnet, en ny generations långdistansbombare hade kommit, B-29 kunde flyga längre, högre och snabbare och hade dessutom trycksatt kabin. Efter att hela 18482 stycken av dessa stora bombare byggts i flertalet varianter, pensionerades den och i juli 1945 byggdes den sista B-24M i Willow Run. För att hedra fabrikens grundare , döptes den till "The Henry Ford"
Fabriken kom dock att bestå, och den skrev lite mer om här: carsplanes-at-willow-run.
I Willow Run byggdes B-24:or som mest med en takt på ett färdigt plan i timmen, dessutom packades många delar ner för att monteras ihop på andra orter runtom i USA, , totalt byggdes dessa i fem olika fabriker. I Juli 1945 var kriget i stort sett redan vunnet, en ny generations långdistansbombare hade kommit, B-29 kunde flyga längre, högre och snabbare och hade dessutom trycksatt kabin. Efter att hela 18482 stycken av dessa stora bombare byggts i flertalet varianter, pensionerades den och i juli 1945 byggdes den sista B-24M i Willow Run. För att hedra fabrikens grundare , döptes den till "The Henry Ford"
Fabriken kom dock att bestå, och den skrev lite mer om här: carsplanes-at-willow-run.
Kommentarer
Trackback