En Catalina i särklass
Pontiacs årgång 1965-66 är ingalunda några ovanliga bilar här. Den har blivit enormt populär hos oss, inte utan anledning, för det är vackra bilar som samtidigt är bland 60-talets absolut bästa rent körmässigt.
En som tidigt fastnat för dessa Pontiacs fördelar är ju Sören Fjellstedt på http://www.ccv.se/. Och hans senaste 65:a är närmast unik, hur kan en av våra vanligaste USA-bilar nu vara det?
Jo, just detta vackra blåa exemplar är en Catalina sedan byggd redan den första veckan i augusti 1964, hela sex veckor innan modellen ens visades för allmänheten. Den kom direkt från fabriken till en återförsäljare i Bearville utanför Detroit, där den gömdes undan tills det var dags att visa de nya 65:orna, den 13:e september 1964.
Detta var en demobil, och därför försågs den med dessa särskila präglade plastöverdag för säten och nedre delarna av dörrsidorna. När bilen sedermera såldes insisterade kunden faktiskt på att dessa skulle sitta kvar. Snart 48 år senare gör dom ännu det! Bilen har ganska lite mil på mätaren och är i exemplariskt fint originalskick. Detta är en av de finaste 1965 Pontiacs som antagligen finns i landeet, och det är defintivt den äldsta. Chassinumret säger #869 och karossnumret att det är den 54:e fyrdörrarsbilen som tillverkades, kanske är det den äldsta existerande i världen? Chassiplåten har också prefix som inte återfinns på senare bilar, det rör sig om en förseriebil. Då skiljer även en del andra detaljer gentemot produktionsvagnarna, och vad Sören lär upptäcka i den vägen, kommer säkerligen att skrivas mer om på http://www.ccv.se/ framöver.
En som tidigt fastnat för dessa Pontiacs fördelar är ju Sören Fjellstedt på http://www.ccv.se/. Och hans senaste 65:a är närmast unik, hur kan en av våra vanligaste USA-bilar nu vara det?
Jo, just detta vackra blåa exemplar är en Catalina sedan byggd redan den första veckan i augusti 1964, hela sex veckor innan modellen ens visades för allmänheten. Den kom direkt från fabriken till en återförsäljare i Bearville utanför Detroit, där den gömdes undan tills det var dags att visa de nya 65:orna, den 13:e september 1964.
Detta var en demobil, och därför försågs den med dessa särskila präglade plastöverdag för säten och nedre delarna av dörrsidorna. När bilen sedermera såldes insisterade kunden faktiskt på att dessa skulle sitta kvar. Snart 48 år senare gör dom ännu det! Bilen har ganska lite mil på mätaren och är i exemplariskt fint originalskick. Detta är en av de finaste 1965 Pontiacs som antagligen finns i landeet, och det är defintivt den äldsta. Chassinumret säger #869 och karossnumret att det är den 54:e fyrdörrarsbilen som tillverkades, kanske är det den äldsta existerande i världen? Chassiplåten har också prefix som inte återfinns på senare bilar, det rör sig om en förseriebil. Då skiljer även en del andra detaljer gentemot produktionsvagnarna, och vad Sören lär upptäcka i den vägen, kommer säkerligen att skrivas mer om på http://www.ccv.se/ framöver.
Kommentarer
Postat av: Rikard F.
Jäkligt snygg modell det där... Drömbil.
Trackback