Bitterljuv bil

 

Erich Bitter heter mannen bakom bilarna med hans namn, han började sin karriär som professionell tävlingscyklist, men sadlade om till motorsport. Redan 1962 startade han firman Rallye-Bitter som sålde trimprylar och utrustning,för racerförare dessutom kom han bli agent för Abarth och Intermeccanica i Tyskland. Här såddes det första fröet till att skapa en egen bilmodell, då det visade sig att de exklusiva Intermeccanicabilarna var av riktigt usel kvalitet.

 

Opel CD 1969

 

Opel CD från Frua 1970

 

Då han redan hade etablerat viss kontakt med Opel så stod det klart att han ville bygga en egen modell på Opels välbeprövade mekanik. Och timingen kunde inte bli bättre för Opel hade redan en läcker sportmodell med V8 som man inte kunde bygga.  Från början var CD en Opelstudie som visades 1969.  Med Pietro Fruas hjälp presenterade man året efter en mer genomarbetad  sportcoupé, men den kom aldrig att sättas i produktion. Två stycken CD byggdes av Frua, och man hade även tagit fram ett preliminärt namnförslag för den exklusiva coupén, Opel Strada. Projektet föll dock på att Frua inte hade kapacitet för masstillverkning, ett annat skäl sägs vara att GM inte ville ha en Corvettekonkurrent i sortimentet. 

Däremot gav man grönt ljus till Erich Bitter att använda konceptet till modellen med sitt eget namn, som ju då blev Bitter CD.  Mekaniken togs från Opel Admiral som ju hade Chevrolets 327” V8, Opel bistod även med att upplåta sin provanläggning för tester CD:n samt en rad tekniska lösningar, karosserna däremot byggdes hos Baur.

Bitter sätts ihop hos Baur 1973

 

Den första prototypen stod klar och visades i september 1973 och tillverkningen startade strax efter med en prislapp på 58 400 D-mark. Redan på premiären hade nästan 200 order tecknats, men bara sex bilar hann byggas under återstoden av året. Man hade planerat för att bygga runt 200 bilar per år hos Baur, men så slog bensinkrisen till. De flesta förhandsbeställningarna annullerades. 1974 var dock Bitters bästa år med 99 bilar sålda men ändå långt ifrån vad man hade räknat med. Bitter CD kom dock att byggas i minskande takt ända fram till 1979 i totalt 395 exemplar.  CD efterträddes SC som nu baserades på Opel Senator, närmare 500 stycken SC byggdes fram till 1989. 

 

SC cabriolet byggdes bara i 22 exemplar.

 

Sedan följde ett antal olika modeller som blott förblev prototyper, men 79 år ung är Erich Bitter är fortfarande igång, 2007 presenterades en helt ny modell baserad på Holden Caprice under namnet Bitter Vero och senast 2010 Bitter Insignia, nedan.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback