Ford kurvigaste, F3L

 
Ford GT40 blev en legend på racerbanorna, med otaliga segrar under sin storhetstid, mindre känd är den tilltänkta efterträdaden F3L, eller P68 som den internt kallades.
Designad Len Bailey och byggd av Alan Mann racing för Fords racingavdelning i England. Motorn var en COsworth DFV V8 på 3 liter. 
 
Det var en slank och vacker bil som såg både snabb och aerodynamisk ut, men det var den tyvärr inte... Kanske snabb, för Frank Gardner tog pole position på Spa 1000 loppet 1968, men i tävlingen dog bilen på första varvet.  Vid sidan av elfel och krångel visade sig även P68 vara livsfarligt instabil, flera erfarna förare som Jack Brabhan och John Surtees vägrade ens sätta sig i den... 
 
 
Tre P68 byggdes och dessa ställde totalt bara upp i åtta tävlingar, ingen kom i mål, sista loppet , AMOC 500 på Silverstone 1969 kom den inte ens ut ur depån, då kabalarna blev blöta av en regnskur. 
 

Kommentarer
Postat av: svensson

Men denna Ford gjorde sig bra som leksaksbil. http://lennart-svensson.blogspot.se/2010/08/leksaksbilar.html Och som sådan överlever den ännu medan de riktiga bilarna för en osäkrare tillvaro.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback