revolutionerande Rebel

 
En av de mer udda och intressanta bilar som kommit in det senaste, en Rambler rebel från 1957.
 
Rebel var första året en ren specialmodell, fanns bara som fyrdörrars hardtop, och alla kom i en speciell silvermetallic kulör med guld/bronspläterad sidolist. Under huven var den också intressant, för där hade man tryckt ned den stora 327" motorn från Ambassador. Detta grepp med att använda största motorn i en mindre kaross kom senare att göra Pontiac GTO berömd, men AMC var först ut med samma knep redan 1957 alltså.
Detta gjorde Rebel till en rapp sak, 1500 kilo och hade prestanda som Chevrolet Corvette med insprutningsmotor!
 
Bränsleinsprutning, elektronisk sådan hade provats på Rebel men kom att slopas, den motorn skulle då gett 288 hästkrafter, men fick i produktion nöja sig med en fyrportsförgasare och 255hk. Rebel byggdes i en upplaga begränsad till 1500 ex och kostade ny 2786 dollar.
 
  Dessutom är motorummet och huven mycket kompakt, karossen självbärande och kort överhäng fram ger en rymlig kupé med lågt golv. mycket "compact car" tänkande också det ett par år innan begreppet fanns. En annan intressant formgivardetalj är taktolpens obrutna fortsättning ner över bakskärmen. 
 
Alla rebels var som sagt silvergråa, men denna är röd, de flesta lackades om i valfria solida kulörer på garantin redan efter ett par år då man fick problem med metalliclacken, dessutom har den anodiserade aluminiumpanelen tappat sin guleloxering men i övrigt är dessa svårfunna delar i felfritt skick på denna ovanliga bil.
 
 
Dörrhandtagen är speciella, handtaget är skyddat ine i den polerade kåpan och man öppnar dörren med ett distinkt klick, dörrarna känns mycket solida och hela bilen har en mycket hög kvalitetskänsla.
 
Inredningen i silver och svart var enda alternativet på Rebel, automatlåda standard, styrservo och radio likaså. 
 
Nash/Ramblers unika "weather-eye" klimatkontroll var också standard på dessa bilar.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback