femtiotalsfenor och nummer
Mer importbilar, ett knippe femtiotalare denna gången.
Buick 1958 är överlag ganska vanliga här, men just en fyrdörrars hardtop Roadmaster är det inte.
Det går fortfarande att hitta Cadillac 59:or, detta är en Fleetwood 60 Special i något bedagat skick
En av femtiotalets mest eftertraktade och legendomspunna modeller, Chrysler 300C från 1957. Detta var en dräparbil på sin tid med sin stora 392" Hemimotor på närmare 400 hästar. Bilen var garanterad en toppfart på 240km/h och varje individuell bil testades före leverans för att uppnå detta. Coupén som denna byggdes i 1918 exewmplar, cabrioleten är dest mer sällsynt med 484 byggda.
Detta exemplar kan dock beskrivas som lite kexigt i underkant...
Rosten har också frätt hål ovanför lytorna ett inte ovanligt fenomen på dessa Chryslerbilar, men det är dock en genuin och hyfsat komplett 300C och bara det gör det värt att ta vara på den.
Inredningen är sliten men ganska hel, den häör bilen är även utrustad med Chryslers "Highway Hi-fi" alltså portabel skivspelare monterad under brädan.
Och så får vi besök...
... av ett fint exemplar av i princip samma modell, dock en 300D, dvs 1958 års modell, men skillanderna är minimala.
En annan ganska ovanlig femtiotalare, Mercurys toppmodell Park Lane 1959. Park Lane lastades ned med extra mycket kromgodis, styr och bromsservo, backljus, radio och annat som standard. Den här bilen är dock inte utrustad med den speciella Multi-drive automaten som annars brukade vara standard på dom. 7206 stycken fyrdörrars Park Lanes såldes 1959 och kostade 4031 dollar i baspris.
Kommentarer
Trackback