multinationellt i importtraden
Den andra bilen har också en multinationell historik, men den är inte importerad, istället skall den ut ur landet.
När såg ni en sådan här sist? Peugeot 505 presenterades 1979 och kom totalt att byggas i runt 1,3 miljoner exemplar i Frankrike fram till 1992. I Sverige såldes det hyggligt av denna modell som fick stort beröm för väghållning, utrymmen och komfort i biltesterna. Kombin, eller Break som fransmännen envisas kalla dom, var på traditionellt vis en bra bit längre än sedanen och erbjöd ett grottlikt stort lastutrymme, kombinerat med komfort i yppersta klass. Men hur välutvecklad fransk ingenjörskonst än må vara eller bli, så kommer den till korta av tusentals mil i hederligt svenskt saltslask.
Däremot verkar dom ha mindre problem i ett annat extremt klimat, i Afrika. Med plågande temperaturer, brännande sol och vägar som inte ens en älg skulle se som framkomlig, där verkar dom trivas bättre. Genom årens lopp har många med europeiska mått mätt uttjänta Peugeoter, som 304, 405 och även 505 skeppats till Afrika. Så även denna 505GRD Break, för den skall inom kort lastas för avfärd mot Conakry i Guinea på Afrikas västkust. Sista förbrukningsadatum däremot är troligen långt ifrån uppnått
Multinationell var den verkligen, inte bara att dom blivit enormt populära i Afrika. Den byggdes också i en rad länder. I Peugeots Sochauxfabrik byggdes den fram till 1992. Argentina: 1995, Kina: 1997, Taiwan: 1991, Indonesien :1987. Dessutom sattes de ihop i Chile, Egypten, Thailand, Spanien samt av Leyland i Australien. .
Intressant innehåll, trevligt skrivet! Min enda bekantskap med Peugeot är 203, som jag gillade skarpt - och som jag skrivit om.