Öppet i prototypverkstan

med samma rubrik som för ungefär nåt år sedan på öppet-i-prototypverkstaden.html kommer några fler taklösa alster som inte blev utsläppta.
 
Lincoln Continental mk II kom att bli den dyraste och mest exklusiva bilen på USA-marknaden under dess korta produktion 1956-57. Den här studien daterar sig dock från 1954, och det fanns alltså planer på att göra en nedfällbar hardtop för mk II.  Det blev dock aldrig aktuellt men systemet kom däremot på Ford Skyliner 1957-59. Notera även att på denna tidiga mk II studie har den fortfarande markerade bakskärmar.
 
Howard "Dutch" Darrin arbetade åt Kaiser-Frazer som var tidigt ute att laborera med glasfiberkarosser. Detta expermenterade man med under krigsåren innan de startade sin bilproduktion 1945. Året efter byggde Dutch denna glasfibersportbil med tydliga drag av de större Kaiserbilarna. Några år senare mynnade detta ut i den mer välkända Kaiser-Darrin Sports 1952, med glasfiberkaross.


Stora fyrdörrars tourer var sedan länge passé 1960, men då valde Lincoln att presentera just en sådan inför 1961, något de kom att vara ensamma om under 60-talet. Cadillac undersökta sjäkva möjligheten att lansera en likadan komkurrent på Fleetwoodvarainten , men av det blev det inget.På årsmodell 1961 byggde man också en helöppen fyrdörrars version på prov men av olika anledningar lät man Lincoln behålla marknaden för denna karosstyp för sig själva.


 
I europa, en lyxcabriolet på Simca Presidence hade kanske blivit uppskattad men trots det byggdes bara en prototyp 1959.
 
Likaså Buick Riviera 1963 som aldrig heller blev mer än bara en prototyp.
 
Austin Futura som cabriocoach?  Denna gjordes på förslag av Jensen Motors, som tidigare byggt karosser och olika modeller åt Austin, men den här varianten blev det inget av.
 
Volkswagen typ3 1500 cabriolet byggdes 1961, men den här öppna modellen fick inte hänga med på premiärvsningen för nya typ 3 i augusti samma år, utan förpassades direkt till museet.
 
En ganska radikal ersättare för Karmann ghia togs fram 1965, men denna moderna kaross ratades och sattes på museum den också, och den ursprungliga Karmann Ghian fortsattte att leva nästan tio år till.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback