Trojan&Nagls dubbeltwin

 
Ett annorlunda motorkoncept, är det en dubbeltwin? en böjd rakfyra? eller rent av en halv stjärnmotor?
Två vevaxeltappar skvallrar om att ursprunget är två V2 motorer satta i ett gemensamt vevhus. En komplicerad operation då det samtidigt verkar som om dom är motroterande. Tändningen lär ha styrts av stötstänger som öppnade och stängde brytarspetsar, och en anna uppstättning styrde avgasventilerna.  Insugsventilen var en snarkventil som var ganska vanligt förekommande på mindre motorer vid denna tid. Ganska lite är känt om Trojan&Nagls motorcykelproduktion som antas ha förekommit under de tidigaste åren av 1900-talet. Denna avancerade maskin skall ha byggts 1919.  Trojan&Nagl var baserade i Kolin, som då låg i den autonoma provinsen Böhmen  i det österrikisk-ungerska imperiet, numera en del av Tjeckiska republiken.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback