Cosmopolitens lillebror
Förra vintern anlände en Lincoln Cosmopolitan, en på många sätt imponerande modell med pondus: en-cosmopolit-har-hittat-hit.
Nu har en liknande sådan hittat hit.
Det är en "vanlig" Lincoln från 1950, dessa hade inget modellnamn utan var rätt och slätt Lincoln.
Vad som skiljer den från 49:an är lite detaljer i grillen och nyinstrumentering, skillnaden på en Lincoln och Cosmopolitanmodellen är dels 25-30 centimeter i längd och den störe hade även hel välvd vindruta, lillebror behöll den delade fram till och med 1951.
Trots att detta är den mindre modellen är det på ingeet sätt en liten bil, längd på runt 5,40 och svulstiga lijer bidrar till ett massivt intryck.
1950 fick man alltså en ny för tiden mycket modern instrumentering, radion var tillval.
Föregående år hade Lincoln satsat på lyx i massproduktion, 1948 tillverkade man bara 7769 bilar, dels beroende på att den helt nya 49:an kom redan i april 1948, men den kom man i gengäld att bygga i hela 73507 exemplar, mer än vad Lincoln byggt på bortåt tio produktionsår (1943-45 borträknat) sammantaget.
Men den nya Lincolnen föll inte så väl ut, redan 1950 var försäljningen nere på 28190 bilar. 5748 av dom var coupéer inräknat specialmodellen Lido som kom ett halvår inpå modellåret, ytterligare 1315 var Cosmopolitan club coupe, samt dess dyrare variant Capri som gjordes i 509 exemplar. Ganska blygsamma siffror alltså som gör detta till mycket ovanliga bilar idag.
Nu har en liknande sådan hittat hit.
Det är en "vanlig" Lincoln från 1950, dessa hade inget modellnamn utan var rätt och slätt Lincoln.
Vad som skiljer den från 49:an är lite detaljer i grillen och nyinstrumentering, skillnaden på en Lincoln och Cosmopolitanmodellen är dels 25-30 centimeter i längd och den störe hade även hel välvd vindruta, lillebror behöll den delade fram till och med 1951.
Trots att detta är den mindre modellen är det på ingeet sätt en liten bil, längd på runt 5,40 och svulstiga lijer bidrar till ett massivt intryck.
1950 fick man alltså en ny för tiden mycket modern instrumentering, radion var tillval.
Föregående år hade Lincoln satsat på lyx i massproduktion, 1948 tillverkade man bara 7769 bilar, dels beroende på att den helt nya 49:an kom redan i april 1948, men den kom man i gengäld att bygga i hela 73507 exemplar, mer än vad Lincoln byggt på bortåt tio produktionsår (1943-45 borträknat) sammantaget.
Men den nya Lincolnen föll inte så väl ut, redan 1950 var försäljningen nere på 28190 bilar. 5748 av dom var coupéer inräknat specialmodellen Lido som kom ett halvår inpå modellåret, ytterligare 1315 var Cosmopolitan club coupe, samt dess dyrare variant Capri som gjordes i 509 exemplar. Ganska blygsamma siffror alltså som gör detta till mycket ovanliga bilar idag.
Kommentarer
Trackback