Flickornas Fulvias

Fulvia efterträdde Appia 1963, och var tämligen lik den större Flavia i det mesta men med en ganska oortodox motor.  En längsställd V4 med bara 12 grader mellan cylindrarna, dessutom var hela motorpaketet vinklat 45 grader åt sidan.  I första utförandet var den på 1098cc och gav 59 hästkrafter, seanre V4:an kunde fås på ända 1584cc, skivbromsar var standard från första början.


Fulvia 1963




1965 kom en tuff coupé på kortare chassi.


Samma år kom också en Zagato Sport version på coupéen, denna fanns fram till 1972.


Fulvia sport Zagato byggdes i över 7000 exemplar, en bra siffra för en specialmodell.


i stort sett oförändrad Berlina 1966 med större motor och uppgraderade bromsar.

 

Fulvia fick en ansiktslyftning 1969, sedanen gick ur produktion 1973 efter nästa 200 000 byggda exemplar. Men coupéen främst i HF-utförande fick fortsätta fram till och med 1976, då dessa blev omåttligt populära och framgångsrika i rally och racing, och kom att vara så många år framöver.



Men Fulvia gjorde en kort comeback 2003 i form av en conceptbil, som var en retrodesign av den legemdariska coupéen. 


Kommentarer
Postat av: Claes

Har haft såväl en Fulvia Coupe 1.3 S som Fulvia Coupe 1.3 HF och en Fulvia 1.3 Zagato. Var speciellt förjust i Coupe-modellerna. Mycket trevliga och bra bilar.

2012-02-15 @ 18:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback