Impalas Imperial och annat blandat



Vi börjar med bilen som syntes här:
januariblandning. som ny fått lite snö på nosen. I denna nos sitter en annan trevlig överraskning nämligen en 348" motor vilket bör varit tämligen ovanligt i en fyrdörrars Bel Air.


Chevrolet Impala 1960 med snö på nosen, en hyfsat bra Sport coupe som ankom i Januari


Impala har tre bakljus per sida, de billigare modellerna Bel Air och Biscayne bara två. 


Och under lite mer snö står ännu en Impala 1960, en fyrdörrars hardtop sport sedan, och detta är på alla vis en mycket fin bil, troligen en av de finaste Impala 1960 som finns i vårt land.


Prydlig inredning i rött som gör sig vacker mot den vita lacken, 60:an behöll den fantastikt tuffa instrumentbrädan från föregående år.




Chevrolet 1959-60 är ju jättepopulära här, däremot ser man inte en 61:a särskilt ofta, men visst var den nya "bubble top" coupén för 1961 en vacker bil. Denna har också 348" motor och verkar av allt att döma härjat på dragstrips emellanåt, kanske renatav ända sen den var ny. 348"-motorn var  bland det värsta man kunde köpa i en standardbil då.  

 
50 års dragrace nostalgi samlat i bakre sidorutan...


En annan ovanlig bil hämtas upp av sin nya ägare, en Imperiual Crown cabriolet från 1967. Hos Imperial tog man det lite lugnare än hos Cadillac och Lincoln, bara 577 sådanan här cabrioleter byggdes.


En annan mycket ovanlig moparbil, Dodge Polara cab från 1970, desas byggdes bara i 842 exemplar. 


Snygg kombination med grön bil, grön inredning och beige topp. 


Mercury Custom från 1956 har precis rullats ur containern, Mercury hade tre modellserier detta år, Medalist, Custom och Monterey i stigande skala. Custom 2dr byggdes i hela 16343 exemplar men dessa tvådörrars "stolpe" är idag en ganska ovanlig syn.


Fords top of the line modell 1953 hette Crestline, och populärast av de tre modellerna i den serien var Victoria hardtop coupén som den här, hela 128302 Fordköpare beställde denna snygga coupé 1953. 


Ford galaxie 1964 är en populär modell här i Sverige, och den var populär hemma i USA som ny också, över en kvarts miljon Galaxie 500 coupes inklusive 500XL modellen såldes.


Och avslutningsvis en lite ovanlig europé som hittat tillbaks. Det här är den sista versionen av Porsches långkörare 356 som byggdes ända fram till och med 1965. Trots att en nya 911:an hade kommit redan 1964 var efterfrågan på 356 fortfarande stor främst i USA, så därför behöll man modellen i programmet ett tag till. Detta är en 356SC från just 1965 vilket innebär att den har den stora motorn på 95 hästkrafter och dessutom är denna utrustad med den ovanliga takluckan.


Och här är bilen på väg ut ur Göteborg för vidare transport till Estland där den skall renoveras grundligt innan den kommer tillbaka till Sverige. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback