Invicta Import

på importfronten har det här året börjat bra, redan har rätt många roliga fordon kommit hit från USA och det är positivt. En av dom förtjänar en närmare granskning.  


Buick 1960 ser vi inte speciellt ofta, och en hel del rynkar lite på näsan över den underliga 60:an, självt tycker jag den är fantastisk. Detta var kulmen av "space age" design. Rymdfebern var som hetast i USA då, och detta avspeglade sig i formgivningen i allt från kaffetermosar och bilar. GM:s legendariska designchef var den som introducerade det. 1958 hade han lämnat över rodret till sin adept Bill Mitchell och ytterst ansvarig för Buick 60:ans former var George Moon som modellerade om 59:an med små men effektiva medel. 


George Moon låg bakom de intrikata vinklade fenorna som försvinner i höjd med coupéen, och de effektfullabaklamporna som skall påminna om raketutblås.  


Samma form går igen i frpnten där de vinklade ögonbrynen möts i ett plan ovanför grillen. Emblemet skvallrar om att detta är en Invicta Custom och det är en lite speciell modell.  


Invändigt skiljde den sig betänkligt från föregående årsmodell med en helt ny instrumentering med mycket speciell finess. På golvet ser vi också en annan detalj som infördes detta år, Buick fick nu sitt välkända emblem med de tre sköldarna.  


Instrumenten sitter inte där dom ser ut att göra, domligger försäkta horisontalt nere i själva panelen och det man ser är i själva verket en spegel.    



Och så här fungerar det, med reglaget till höger kan man justera vinkeln på spegeln, så här har vi antagligen världens första head-up display!

En mycket ovanlig sak med denna Invicta är att den har separata stolar, som var en del av Custompaketet som introducerades i januari 1960. Då fick man dessa bucket seats med en rejäl mittkonsol som var extrafack, dessutom läderklädsel. Denna klädsel fanns bara i beige, vinrött och blått, och bara till coupén, cabrioleten och stationsvagen i Invictaserien. i stationsvagnen var tilvalet bara möjligt för de som saknade extrasäte av någon anledning, hur många som såldes med detta finns inga siffror på men totalt byggdes 8960 Invicta hardtop coupéer 1960. 


En Invicta coupé låg på 3447 dollar i baspris, Custom kostade 295 dollar extra.   

Kommentarer
Postat av: Larsson

Snygg!

Postat av: Christian

Jag kom osökt att tänka på Ford Cortina. Bakifrån alltså.

2012-02-04 @ 21:24:56
Postat av: Grandprix63

Fantastiskt snygg vagn. Det är bara att gratulera den nya ägaren!

2012-02-04 @ 21:32:05
URL: http://grandprix63.blogspot.com/
Postat av: mullis

som vanligt intressant, kul att läsa om importer

2012-02-05 @ 08:03:07
Postat av: Peter L.

2012-02-05 @ 12:36:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback