The Melin Collection - oldies 2


Veteranbilshobbyn var inte lika omfattande förr, till en stor del beroende på att det vi kallar gammelbilar idag var nya då... Men visst fanns det en kultur runt äldre fordon redan på denna tiden om än inte fullt oka omfattande och organiserad som idag . 


Utah Motor Club verkar brytt sig om gamla bilar, här en veteranbilsparad i Salt Lake City som leds av en vitmålad Ford model T av 1919 års modell, året är 1958. 


Och en riktigt sällsynt pärla siktad i Salt lake city 1955, en Pierce Arrow av 1924 års modell, bilen var alltså dryga 30 år då men utvecklinge hade gått rasande fort och denna fina vagn var i högsta grad föråldrad.  Pierce Arrow var på sin tid bland de dyraste och mest exklusiva man kunde köpa, en sådan här 2-dörrars model 33 Brougham kostade hela 6800 dollar, och de dyraste modellerna från Pierce kunde gå på över 8000 dollar. Det var annat än T-Forden som kostade från 290 till 500 dollar.


William Skola heter mannen som här visar upp en praktfull Rolls Royce av 1926 års modell. Det rör sig om en Rolls Royce Twenty som känns igen på sina liggande ribbor i grillen. Twenty var ett lite billigare alternativ till den stora Silver Ghost och Phantom som hade kommit ut på marknaden 1925.  Vid denn atid hade Rolls Royce även en fabrik i USA, i Springfield New York, men Twentyn byggdes inte där utan denna kommer från England. Bilden är tagen 1958 i Salt Lake City antagligen i samband med paraden i första bilden. 


En veteranbilsutställning i Santa Ana 1966 visar David Vaughan upp en fin Bugatti type 57 från  trettiotalet. Bugatti var i en klass för sig och alltid varit åtråvärda bilar så detta var en dyr och exklusiv "veteranbil" redan på denna tid.  


Lokala Dodgehandlaren hette Saddleback Dodge, och har omnämnts tidigare här: melin-collection-tustin-avenue.
Vid mitten av sextiotalet hade dom den här Dodgen av allra första årgången 1914 som skyltexemplar.  Bröderna Horace och John Dodge hade ett gediget förflutet i den ändå rätt nya bilbranchen som udnerleverantörer och delägare i Ford innan dom beslöt sig för att öppna eget. De första bilarna från Dodge Brothers rullade ut ur fabriken i november 1914, och detta räknas som en egen årsmodell och 370 bilar räknas som 1914 års modell. Men Dodge hade bra snurr redan från början och till slutet av 1915 års kalender hade man byggt hela 45000 bilar.


En mycket prydligt välhållen Buick fotograferad på gatan i Riverside 1963, vid denna tid fanns det en och annan förkrigsbil fortfarande i daglig trafik men denna ser lite för blank och fin ut för det.

Fler gammelbilar på gatan i Santa Ana skrevs om här:
the-melin-collection-oldies.html

Kommentarer
Postat av: Jan Segerfeldt

Hej



Jag gillar din blogg och läser den regelbundet med stort intresse. Jag vill bara rätta uppgiften du lämnar om Rolls-Royce Twenty. Det mesta du skriver är korrekt men bilen på bilden är inte en 20HP utan en Silver Ghost som alltså är byggd i den Rolls-Royceägda Springfieldfabriken i USA. Lägg särskilt märke till att bilen är vänsterstyrd. Många amerikanska Silver Ghost hade också liggande ribbor i grillen vid den här tiden. Även karosseriet kommer från en amerikansk karosserimakare men jag kan inte säga vilken eftersom den syns dåligt men den är täckt och troligen en limousine. Brewster var den mest anlitade karosserimakaren och togs i princip över av Rolls-Royce of America i januari 1926. Strålkastarna och kofångaren fram på bilen på bilden är också typiska för USA. 1926 var sista året för Silver Ghost-tillverkningen i USA, ett år senare än i England alltså.

2012-02-28 @ 11:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback