Vart tar prototyperna vägen när dom dör 2
En annan variant på vart-tar-prototyperna-vagen-nar-dom-dör skedde med en serie Volkswagens, troligtvis strax före kriget. Det rör sig om en förserie till det som senare kom att kallas Volkswagen, men just dessa exemplar byggdes hos Mercedes-Benz under ledning av Ferdinand Porsche 1937. 30 stycken skall ha byggts och gick under namnet Volkswagen typ 30.
Året efter hade Folkan, som då kallades Kdf-wagen fått sin slutgiltiga form, och dessutom hade man uppfört inte bara en stor fabrik utan en helt ny stad för att husera arbetarna, Kdf-Stadt hette den, som efter kriget bytte namn till det mer bekanta Wolfsburg.
Och när den nya tyska folkbilen hade presenterats hade typ30-bilarna tjänat ut sin roll och slogs helt enkelt sönder.
Bit för bit metodiskt och noggrant med tysk presicion...
Ingenting av dessa sparades, antog man länge, först någon gång på 80-talet dök ett eller två chassin upp som tydligen hade glömts eller smusslats undan, det är alla spår som finns kvar av den underliga Volkswagen typ 30.
Beställaren till de 30 prototyperna som Daimler-Benz tillverkade var: Der Reichsverband der Automobilindustri och fick internt namnet V60 var helt av Porsches konstruktion och inget D-B velat ha med i sin egen historia.
Porsche var tidigare deras konstruktionschef och Pappa till SS-SSK-SSKL modellerna.
Troligen är bilderna där man bankar på bilarna innan de smälts om från den nya staden som byggdes för att tillverka dessa Kdf.Wagens .
Den hette "Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben".