Autosalon Rio de Janeiro 1925
Vi tar en tillbakablick långt tillbaks i tiden och ganska långt bort, låt oss göra ett besök på brasiliens första riktiga "Autosalon" i Rio de Janeiro 1925 som på den här tiden var landets huvudstad.
1925 var Lincoln bara fem år gammalt på marknaden, och ingått i Fordkoncernen i tre. Det var exklusiva och dyra bilar, 8451 Lincolns byggdes 1925. Och håll med om att mässhallarna var definitivt vackare förr.
Packard var äldre i gemet, redan 1899 byggdes de första packardbilarna och så här såg deras monter ut i Rio de janeiro 1925. Bilen närmast är troligen en series 236 Eight tourer och en sådan kostade då 3750 dollar hemma.
Hudson och Essex fanns på plats , deras bilar var billigare än föregående, en Hudson tourer kostade i USA runt 1200 dollar med sexcylindrig motor dock. Essex var ett lågprismärke Hudson hade lanserat 1919 med mindre modellutbud och betydligt lägre pris, touringmodellen kostade bara 765 dollar. Men i jämförelse med T-Fordens otroligt låga $290 så hade man inte mycket att sätta emot.
Såhär vackert inramad stod en Buick Town car på salongen. Buick hade totalt 26 modeller at terbjuda det här året, fördelat på två serier och tre olika längder, detta är troligen en fabriksbyggd "Town car" och är i så fall en Master 25-57 och byggdes i 92 exemplar. Nästan 3000 dollar fick man betala för Buicks dyraste modell.
Långväga representanter, Lancia från Italien visade upp sin revolutionerande modell lambda som hade haft premiär tre år innan. Lambda hade en slags självbärande kaross med individuell hjulupphängning runt om, vilket dom var i princip ensamma om på den här tiden. År 1925 fick Lambdan även fyrväxlad låda kopplad till den lilla kompakt byggda V4 motorn som var på 2,1 liter och gav 49 hästkrafter. Motorn var byggd helt i aluminium , med överliggande kam och cylindrarna "omlott" i VR-konfiguration med bara 13 graders vinkel.
En annan intressant europeisk tillverkare på plats var Voisin, 1919 sadlade flygpionjären Gabriel Voisin om och började bygga bilar istället, pampiga lyxbilar med komplicerad mekanik och maskineri, mycket hämtat från Voisins erfarenheter som flygplanstillverkare. Slidventilsmotorer av Knights patent var standard i dessa likaså låg tyngdpunkt och jämt viktfördelning, dessutom var Voisin tidigt ute med en finess som inte var självklar då, bagageutrymmen.
1925 var Lincoln bara fem år gammalt på marknaden, och ingått i Fordkoncernen i tre. Det var exklusiva och dyra bilar, 8451 Lincolns byggdes 1925. Och håll med om att mässhallarna var definitivt vackare förr.
Packard var äldre i gemet, redan 1899 byggdes de första packardbilarna och så här såg deras monter ut i Rio de janeiro 1925. Bilen närmast är troligen en series 236 Eight tourer och en sådan kostade då 3750 dollar hemma.
Hudson och Essex fanns på plats , deras bilar var billigare än föregående, en Hudson tourer kostade i USA runt 1200 dollar med sexcylindrig motor dock. Essex var ett lågprismärke Hudson hade lanserat 1919 med mindre modellutbud och betydligt lägre pris, touringmodellen kostade bara 765 dollar. Men i jämförelse med T-Fordens otroligt låga $290 så hade man inte mycket att sätta emot.
Såhär vackert inramad stod en Buick Town car på salongen. Buick hade totalt 26 modeller at terbjuda det här året, fördelat på två serier och tre olika längder, detta är troligen en fabriksbyggd "Town car" och är i så fall en Master 25-57 och byggdes i 92 exemplar. Nästan 3000 dollar fick man betala för Buicks dyraste modell.
Långväga representanter, Lancia från Italien visade upp sin revolutionerande modell lambda som hade haft premiär tre år innan. Lambda hade en slags självbärande kaross med individuell hjulupphängning runt om, vilket dom var i princip ensamma om på den här tiden. År 1925 fick Lambdan även fyrväxlad låda kopplad till den lilla kompakt byggda V4 motorn som var på 2,1 liter och gav 49 hästkrafter. Motorn var byggd helt i aluminium , med överliggande kam och cylindrarna "omlott" i VR-konfiguration med bara 13 graders vinkel.
En annan intressant europeisk tillverkare på plats var Voisin, 1919 sadlade flygpionjären Gabriel Voisin om och började bygga bilar istället, pampiga lyxbilar med komplicerad mekanik och maskineri, mycket hämtat från Voisins erfarenheter som flygplanstillverkare. Slidventilsmotorer av Knights patent var standard i dessa likaså låg tyngdpunkt och jämt viktfördelning, dessutom var Voisin tidigt ute med en finess som inte var självklar då, bagageutrymmen.
Kommentarer
Postat av: Gubben
Snyggt!
Trackback