Falcon med högtryck
Ted Pritchard från Melbourne var ingenjör och uppfinnare med ånga som specialitet. Ångdrivna bilar är förvisso inget nytt, men Ted ville se att denna fantastiska kraftkälla återupptogs. I början av 70-talet byggde han om en Ford Falcon med en liten nätt ångmaskin som kunde drivas på i princip vilket bränsle som helst och gav hyggliga prestanda, bilen demonstrerades även flitigt i USA.
Senare var Pritchard även inblandad i ett annat australiensiskt projekt som skulle bli en ångdriven sportbil. Gene van Grecken hade en vision att bygga en supersportbil med ångdrift, Teds principer för motor och drivning kom till nytta i projektet "Gvang" som visades på Sydneymässan 1972. Sen hände tyvärr inte så mycket mer med den tuffa lilla Gvang.
I slutet av sjuttiotalet byggde Ted däremot en helt egen ångbilsprototyp
Pritchards verk lever vidare, hans många patent och banbrytande utvecklingar inom ångkraften är idag samlade hos Uniflow Power Ltd. En liten spårning av denna Ford Falcons vidare öden gav inte mycket resultat, annat än en överraskande ledtråd att motorn från den möjligen finns i Sverige idag, närmare bestämt i Göteborg
Kan det ha något samband med Saabs prototyp med ångmotor/maskin?