Torino - Anglia i italiensk kostym
Ford Anglia 105E med sin snedruta sålde bra i Italien, såpass bra att 1960-61 var detta den mest sålda importbilen där, men designen blev snart ålderstigen för de trendmedvetna italienarna och 1962 kändes den ganska nya Anglian redan gammalmodig
För att hålla liv i försäljningen tog man till ett knep att bygga en modernare kaross till Anglian, ritad och byggd i Italien för italien, Michelotti fick uppdraget att rita den, och det nyetablerade OSI, med Luigi Segre från Ghia i spetsen skulle bygga den, Anglia Torino presenterades 1964.
Dörrar och vindruta behölls från originalet, likaså var allt under skalet intakt, med en liten skillnad att det gick att få en Torino S, med Weber 28/36DCD förgasare på den 997cc stora motorn.
I första hand var den tänkt för hemmamarknaden, men snart planerade man för att exportera den till resten av Europa genom Fords återförsäljare, men de planerna kom inte så långt. Norr om alperna kunde den i stort sett bara ses i Beneluxländerna, och inte ens där såldes det särskilt många. Ett litet antal kom dock att byggas av Fords fabrik i Belgien för den marknaden men okänt hur många. Anglia Torino lades ner 1967 ett år före originalets 105E, dock verkar det vart en ganska trögsåld modell i det sista för något tusental bilar såldes efter nedläggningen ända fram till slutet av 1969. Totalt såldes 10 007 Torinos i Italien och ett okänt men troligen litet antal utanför.
Torinoproduktion hos OSI 1964.