Villervallan i Varberg 2012
Wheels& Wings i Varberg i år började mulet... men vädret stod inte för dom värsta orosmolnen denna gång.
Horder av USA-bilar rullar in, översta raden fyra välkända märken, Buick, De Soto, Edsel och Pontiac, av dessa är det bara Buick som finns kvar idag.... I andra raden lite trettiotalsbilar, original dylika ser man dock inte så ofta på W&W men denna danska Cadillac från 1937 var fin och annorlunda. Sedan blir det hot rods, En Chevrolet som bor i Varberg och två Fordar.
Men även Europeiskt är ju välkommet givetvis, två tyngre Volvos som gästspelade, och en långväga Citroen DS med Nederländska skylar. Volkswagens förekommer i varienade skick men denna blåa var riktigt fin. Opelk Diplomat coupé är en ovanlig och elegant modell, 327" V8 var standard och bara 347 exemplar byggdes. "Hundkoja" tillhör dom mindre bilarna och ännu mindre och mycket gul är denna Messerschmitt. Med koppling till föregående och i samma kulör anländer också en Saab Safir på fältet. Safiren var till stor del baserad på just Messerschmitts lyckade koncept Me 108 Taifun.
Wheels and wings, öst och väst, ryska Antonov An-2:a får den fina Cadillac Eldorado Seville från 1959 att se ut som en leksaksbil
Mer europabilar allteftersom molnen spricker upp, BMW 1602, Sunbeam Alpine, Ford capri coh Mercedes benz 220.
Fenor från förr, Plymouth Fury cab 1960 är ingen vanlig syn, likaså Studebaker Golden Hawk. 1966 hade Imperial och de andra tappat sina, sist en Pontiac Star Chief från 1957.
Nedre raden först en mycket ovanlig Mustang GT californa Special 1968 , Buick, Hudson och Ford får representera olika bakvagnskarakteristik från femtiotalet.
Mer europabilar av exklusivt snitt, Jaguar XJ6, Aston martin DB2 och Maserati 3500GT, en skall bort, Plymouth Belvedere från 1963 är ju inte europeisk men svensksåld.
Flygdelen bjöd på vitt skilda uppträdanden, Biltemas Spitfire dundra föri, och Svedinos Tiger Moth. Daniel Ryfa flyger upp och ned , när han inte roterar, spinne, rollar eller tar sig fram på alla andra sätt än rakt fram. Pitts S2 flugen av Bengt Andersson stod ochså för en hisnade uppvisning. Lika hisnande var det att se Mikael carlssons Fokker D.VII, och Sten Svensson från Eslöv visade upp sin T-28 Trojan. Johan Gustavsson från dala järna visade att det går att göra aerobatik utan motor också, 21 år gammal och världsmästare i avancerad segelflygning.
I vitt, Chrysler Newport 1971, Buick Special wagon, 3663 byggda av dessa 1958, Buick 1959 och Studebaker Hawk från 1961, egendomligt nog byggd i exakt samma antal som Buick 58:an.
Janne Johansson tog med ett par klassiska dragrace-bilar och visade upp. Denna Opel Manta-funnycar var från början den legendariske Jungle Jim Libermans Vega F/C som köptes hit av Björn Andersson och Tage Hammerman 1976.
De bilar som berör mest är de från senare femtiotalet, fenåldern, här komemr en kavalkad 1957-59 med början med en Thunderbird i ovanlig kulör, Oldsmobile, Chrysler, Pontiac, Buick sedan glider det över till år 1958 med en Cadillac Eldorado Brougham som byggdes i princip oförändrad dessa två år.
Oldsmobile från 1958, "krom-olds" är en populär bil, här med läckert husvagnsekipage på släp.
modell Ä, Pontiac 1948 och De Soto 1946. Den svarta pickupen är en Chevrolet från 1931 som tillhör Grimeton, den närbelägna radioanläggningen som även är förklarat som världskulturarv. Studebakerns är också från 1931 och komemr ursprungligen från Norge där den levt ett milt sagt spännande liv.
En omgång rött, cadillac 1954, Chevrolet 1957, Dodge Charger 1970 och en mycket ovanlig Dodge 880 Custom från 1964. Nedre raden Chevrolet Corvetet 1957, Chrysler New Yorker 1961, Chevrolet Impala 1966 och Buick Roadmaster 1949.
Muskelbilar i blandad palett, Ford Mustang 1970, Plymouth Barracuda 1970, Chevrolet Corvette 1965 och en mycket orange Pontiac GTO Jugde 1970.
Mera muskler, originaltrogen Shelby Cobra replica.
Och mer blått, ovanlig Chevrolet Bel Air från 1961 och två blåa européer, Daf 44 och peugeot J7, Buick Le Sabre 1975.
Gult, Oldsmobile 1965, Chrysler 1967, cadillac 1955 och en liten sällsynt DKW F12 cabriolet.
Grönt, MGA, Buick Riviera, Plymouth SAtellite GTX och Pontiac Catalina 1970 som begåvades med ett tryne bara en mor, och eventuellt någon designer på GM, kan älska...
Och lite vitt igen, Chevrolet och Ford från 1958, Imperial från 1968, bara 474 ex byggda, och en tuff Chrysler 300 från 1970
Så börjar vi bege oss mot utfarten, och villervallan börjar...
Den började för många ganska tidigt på dagen, redan vid halvtre var det tvärstopp för de som stod i bortre ändan på fältet... och det kom det att vara länge.
En orsak, förutom att tillfart och utfart till Getterön är begränsad, så har man på W&W även begränsat flödet inne på området med att ALLA måste åka in och ut runt hela utställningsfältet längsmed flygrakan. O år förvärradesdet hela av att polisen bestämde sig för att strypa i princip ALL trafik från getterön med fordonskontroller och annat, detta pågick i fem timmar, inna funktionärer kudne börja dirigera trikaf ut mot anslutande vägar. Men skadan var redan skedd, ett tusental bilar satt fortfarande fast när det började skymma, och sen började det regna... Jag själv och de sista bilarna kom ut först vid 23-tiden på natten!
Eftermmälet blev inte nådigt, och förbättrades inte av arrangörernas sätt att slå ifrån sig, inga ursäkter framkom, utan det var "vårat" fel, som inte åkt tidigare, som inte planerat, som inte kunde köra bil...
Som dessutom påstod att vi som satt där såpass sent påstår att vi LJUGER och fältet var tomt runt 22:15, detta har upprört många, även om nu inte allt var arrangörernas eller funktionärers fel, så är det dålig stil att bemöta oss på det sättet. Många har barn och husdjur med sig på denna annars eminenta träff, dom räknar inte med att sitta till sent på natten i köer och har kanske långt att åka, de danska besökarna har färjan till Grenå att passa, och så var vi många som hade sett fram emot cruisingen på kvällen, medan vi satt i bilarna och räknade regndroppar, på Getterön istället.
Kommentarer
Trackback