Med trubbig nos mot Nossebro

Premiärturen med Wahlströmsbilen gick till Power meet Nossebro, det var ett tio mil långt ”shake-down” test, i dubbel bemärkelse. Marschfarten inskränker sig till modesta 50-60km/h så långfärder som denna får förberedas lite i förtid. Det är första gången på över 40 år som den här bilen visas ute offentligt så det kändes lite speciellt att rulla in med den på en sådan här stor träff.

 

Power meet Nossebro drar till sig några tusental amerikanare, dock var detta den enda AMC-bilen som rullade in, en fin Pacer från 1975.  Wagons, Chrysler Town&Country 1968 och Pontiac Bonneville 1965, och femtiotal i miniformat, Fiat 600 1955.
   
   
Vid det andra insläppet så kommer Cadillac 58:or i stim, här två fina cabbar, coupe De Ville 1956 och en av de obligatiriska 59:orna såklart.


Chrysler New Yorker 1963 rullar in.

Mera fina Mopars på bortre fältet, Barracida 1965, Challenger cab 1970 och en Coronet Super Bee 1968. Lite äldre och lite större, Dodge Custom Royal cabriolet 1958.
   
   
Buick Limited 1958 är en mycket vanligt förekommande model på Power Meet, nästa fordon är en Oldsmobile 98 Starfire från 1955 samt en fin Pontiac Chieftain från 1958. Cadillac 1955 cabriolet är också en relativt vanlig syn, men så vacker modell.

Buick Limited 1958 ja, vi har mycket gott om denna pampigt kromtyngda modell här, av de 832 cabrioleter som byggdes 1958 finns ungefär 10 procent i Sverige!


Limited såldes aldrig nya i Sverige men här kommer ett par stycken bilar som faktiskt är det. Buick Invicta coupe 1959, av de 49 Buicks som såldes nya i Sverige var nog ganska få så här eleganta coupéer. De Soto Dpilomat var en bil som bara byggdes för export, ofta i kanada och sändes idelar för montering utomlands, detta är en 56:a. Denna Mercury har ett ovanligt chassinummer med prefix STX, vilket står för Stockholm. Bara 19 mercurys såldes här nya 1955, men ett antal av dom monterades alltså även i Frihamnen. Chrysler New Yorker cab 1961 är en mycket ovanlig modell som bara byggdes i 576 exemplar, och denna är den enda som såldes här ny då.  
   
   
Chevelle Malibu sålde ganska bra i Sverige på 1960-talet, denna fina cabriolet från 1965 är mycket fin. Chrysler New Yorker 1976 äer svensksåld men antagligen specialbeställd via ANA. Pontiac 1958 med genuint svenskt förflutet som överlevt och en nyare Pontiac Grand Prix från 1977 likaså med helsvensk historik.


En mycket ovanlig Moparmodell, Dodge 880 Custom, en hybridmodell som fick Chryslers kaross och ärvde det hädangångna De Sotos instrumentering, fanns åren 1962-65, detta är en 63:a 
 
Muskelbilar, Plymouth Cuda cab från 1971, sällsynt bil i sällsynt fint skick och än änner mer sällsynt modell, den märkliga Chrysler 300 Hurst från 1970, bara 485 stycken byggdes i samarbete med Hurst av denna muskelbil i jätteformat, med 375 hästars 440" TNT motorn.  Corvetteklubben hade många bilar med sig som vanligt, bland de äldsta denna fina roadster från 1965.
   
   
Mustangklubben hade också många vagnar på plats, däribland denna mach1 från 1970. mera mopars, Plymouth GTX 1969, Dodge Charger från samma år och mera muskler i grönt, tuff Pontiac GTO ffrån samma år.


Den mest uppmärksammade muskelbilen på Nossebro i år var troligen Erik Ollas 1966 Dodge Charger med Hemimotor, enda kända i Europa?

Uddamärken, var det tyvärr alldeles för lite av, här gömmer sig en fin Stucebaker Champion cab från 1949 och sen hittar vi en mycket ovanlig Packard 250 cab från 1951 samt en Clipper av 1956 års modell. Imperial får ses som ett lite udda märke med sina låga produktionsvolymer, detta är en fin Crown från 1968.  
  
    
Dodge 1959 är det dock gott om. här en flock riktigt fina exemplar som coupe, Sierra wagon Custom Royal Lancer cabbar och under en Custom Royal fyrdörrars hardtop



Mera fenor, Chrysler new Yorker coupe 1958, och ännu en i mängden fina Cadillac 1959 som vi har i Sverige. Dodge Custom Royal som cab 1957 är en mycket ovanlig bil, och så här sågs Buicks fenor ut 1959, Electra 225 hardtop sedan var det årets dyraste Buick.
   
   
Buick 1960 fick behålla de dekanterade fenorna, och Pontiac toppade 1959 med dubbla bakfenor. 1957 års Pontiac däremot hade mer raka stilrena fenor, här i toppmodellen Star Chief convertible. Cadillac behöll sina fenor om än något nedtonade en bit in på 60-talet, här i 1962 års modell.   


Chevrolet Cameo Carrier blev ingen vidare succé. Det var en lyxig variant av den vanliga arbetshästen i 3100-serien, men köparna ville hellre ha billiga arbetshästar än en välmanikyrerad lippizaner och Cameon blev en kuriositet med högt samlarvärde idag.



Störst på Power Meet, Långens Peterbilt såklart.


Och små jänkare finns det också, chamig trampbil efter Ford 1958 modell vann juniorpris.

En rad svarta bilar börjar lämna området, Packard Clipper de Luxe från 1953 följt av en Cadillac cab från 1947 som är lite modiferad, semi-custom med mycket hög finish. Nästa vagn är en Buick Roadmaster 75 årsmodell 1957, och Wahlströmsbilen likaså. Detta var nog ett av det mest uppmärksammade fordonen på Nossebro denna dag.   
   
   
Power Meet Nossebro avslutas traditionsenligt med en Burnout tävling, och härdominerar numera europabilar, då främst Volvo, men även några amerikanska järn bjöd på show, som en Plymouth från 1958 och en rapp kompressormatad Chevrolet Impala 1962.  



Best in Show i år blev denna superfina Pontiac GTO från 1966.



Och sedan bjöds det på (fusk)champagne bak i Daniels Buick 59:a


Mats-Ola "Lången" Larsson är välkänd figur i Power-krestarna och mycket annat runtomkring, här beskådar han Wahlströmsbilen med viss skepsis...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback