En strålande dag i Trollhättan

Inte bara solen sken utan många andra också, för Saab-entusiaster, anställda och veteraner var detta en glädjens dag då museet återinvigdes, en sak som under en period inte var helt självklar. Efter det dystra beskedet att SAAB slutligen förklarades i konkurs, dröjde det inte länge förrän nästa dråpslag kom, museet utmättes av kronofogden och den unika samlingen hotades att skingras.  



Museet stängde för allmänheten, de enda besökarna som kom in var delgivingsmännen från kronofogden som nogsamt inventerade samlingarna och i sitt geschäft mätte ut hela rasket.  När anbudsgivningen började gå ut följde en rad processer som i slutändan mirakulöst räddade samlingarna från att spridas. Ett speciellt brev som författades av Claes Johannson på Klassiker kan sägas vara det som satte stenen i rullning, och den stannade inte förrän Wallenberg genom Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond, i samverkan med Innovatum och Västra Götalandsregionen, rodde räddningsaktionen i hamn.  Samlingen är nu räddad för framtiden och lördagen den 24:e mars var det dags för återinvigning av det fina museet.  



Självaste Konungen hade nog inte fått en mer uppmärksammad entré denna dag, än när Saabs grand old man Erik Carlsson "på taket" anlände


Poker Wallenberg blev glad av att hitta sin egen gamla special-SAAB, som han lät förse med cabriocoach tak och lite annat godis.


Bilarna återigen prydligt uppställda och avdammade. Och de små förhatliga utmätingslapparna noggrant bortskrapade.


I entrén möts man av vad som kunde blivit, men aldrig kommer att bli, nya 9-5 Aero kombi...


Några personer ur räddningsstyrkan för museets bevarande, Poker Wallenberg, finansman och racerförare, Peter bäckström, intendent, Klassikers Claes Johansson, samt några notabla åhörare i fonden.
   
   
Trängseln och nyfikenheten var stor denna dag, en person som stod i centrum var Erik Carlsson "på taket" en legend och få andra är så förkippade med Saab som han. Nyss 83 år fyllda är schemat fullspäckat för denna rallyikon, men han tog sig tid att byta några ord och skriva autografer och behandlar alla som sina vänner.


Erik spankulerar bland några av tävlingsbilarna, 96 Baja 1000 Special, Sonett, samt Monstret den vidunderliga rekordbilen med sina två seriekopplade vråltrimmade tvåtaktare , Erik har kört dom allihop! 

Just vid monstret fick jag tillfälle att fråga honom om just försöken med den. 
-Du har ju kört den här?  -Ja för FAN! 
-Hur var den här att köra? -Den brötade nåt så ini helvete! och den gick jävligt fort rakt fram, men så fort vi svängde så gick växellådan alltid åt helvete! 


 


Kommentarer
Postat av: svensson

OT: intresset för riktigt gamla bilar (typ T-Ford) är på väg ner. Man gillar de bilar som fanns när man var barn och, tja:



http://www.gp.se/motor/nostalgia/1.893668-veteran-pa-sista-versen-

2012-03-27 @ 18:38:55
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: F

Och imorgon är det 75 år sedan som Saab bildades...i Trollhättan! En formation bestående av J 29, J 32, J 35, AJ 37, JAS 39 och SK 60 ska flyga över...fel stad. Gissa vilken? ;)

2012-04-01 @ 17:52:28
URL: http://lae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback