Italienska skönheter i grönt

En svit italienskor med italienska fordon igen , denna gången tema grönt vilket kan vara passande då våren närmar sig.


Fiat 1400 med folkdräkt 1952. 


Fiat 1100/103 serien kom 1953 och den sportigare 1100TV kändes igen på sin tredje lampa i grillen.


Fiat 1100 1957

 
En lite nyare och mindre Fiat, 850 kom 1964. 


Fiats långkörare från Bertone X1/9 byggdes i stort sett oförändrad från 1972 till 1989. 


En annan Bertoneritad bil, Lamborghini byggdes dock i bara ett enda exemplar 1974. En ren showbil och inget annat.


Indra IMX från Intermeccanica, det något luddiga ital-amerikanska samarbetet lett av Frank Reisner som hade viss framgång med Indra, den tidigare Apollo GT och flera andra kreationer. IMX byggdes dock bara i ett exemplar 1969. 


Abarth 208A med kaross från Boano, antagligen den enda spidern som byggdes. 


En Fiat som var byggd av Lombardi som hette LMX men såldes av Abarth som Scorpione, men inte nödvändigtvis i den ordningen. De italienska bilförädlarnas och karossmakarnas värld på denna tid är en snårig skog att röja i. 


Lite mer normala gröna bilar, Maserati Indy byggdes mellan 1969 och 1974 i 1136 exemplar, vilket var en stor serie fört lilla Maserati vid denna tid.  


Och sist en vinterbild på Lancia Fulvia 1967, fler Fulvia här:
flickornas-fulvias.
 


Kommentarer
Postat av: Calle Rehbinder

Jag måste ju erkänna att jag är väldigt svag för de där sena Fulvia-sedanerna. Snygga som fan.



Och den där tjejen som ståtar med sina vackra ben intill en FIAT 850 - fotografen måste avsiktligen ha valt en väldigt liten tjej för att få 850 att se så stor ut. :-)



Jag visste inte att det fanns en bil som hette Indra. Min dotter heter Indra, men hon är inte namngiven efter den här bilen. Den kände jag faktiskt inte till alls, som sagt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback