Mera Mopars inkomna


Det här maffiga gapet tillhör en Chrysler 300 cabriolet från 1969.


Chryslers nya C-kaross, även kallad "fuselage" är imponerande genom att inte bara vara stor med c:a 5,75 mellan för och akter, utan den ser även större ut än vad den är.  300, som var en hybrid med att vara en bekväm lyxig full-size kombinerad med sportbilsprestanda, fanns som två och fyrdörrars hardtop samt cabriolet.  Bara 1933 Chrysler 300 convertibles gjordes 1969. Motoralternativet var begränsat till ett, en 440" på 350 hästkrafter.


Denna blåa 300 är en mycket välvårdad bil, delvis renoverad men mestadels just välhållen genom årens lopp, i bagaget är det fortfarande 1969... 



En annan ovanlig mopar-cab är Dodge Dart GT, denna från 1967. Det finns inga separata siffror på öppna Darts  detta år, men totalt byggdes runt 38000 Dart GT som coupe och cabriolet det här året. GT fanns med både sexa och V8. Sent detta modellår kom Dart GTS som enbart kom med 383" försedd med fyrportsförgasare, den är dock mycket sällsynt. 


Men även den vanliga GT-cabrioleten är en ganska ovanlig syn häör, och så även i amerika, dessa "compacts" togs inte tillvara på samma sätt som de mer kända muskelbilarna från denna tid.



En tredje mopar som vi absolut inte ser ofta i Sverige är första generationen 66-67 Dodge Charger, en nästan helt okänd modell , men absolut en mycket tuff bil. Mer om den skrevs här:
dodge-charger-the-beginning.



Första Chargern var något av ett snabbjobb, det var en Coronet som försågs med fastback-bakdel men fick dock en helt egen instrumentering. 



Här är de fiffiga bakstolarna som kan fällas, tillsammans med mittkonsolen för att bilda ett rejält stort och platt bagageutrymme. Snyggt infälld belysning i både stolsryggar och C-stolpe ger ett elegant intryck. Totalt byggde man hela 53000 av dessa generation ett Chargers 1966 och 1967, i Sverige finns totalt idag bara c:a 30 stycken av dessa tuffa bilar. Generation två 1968-70 är dock omåttligt populär och räknas i hundratals här.


Och lite av samma fenomen gäller Dodge Challenger, den byggdes 1970-74 med i stort sett inte mer än detaljförändringar. Likaså är det just 1970 års modell som är allra mest populär, kabnske dels på grund av sin tuffare front, och mera motioralternativ. Vilket också avspeglar sig i produktionssiffrorna, över 83000 Challengers såldes 1970. Fyra år senare hade intresset för heta bilar svalnat betydligt, bara 16437 stycken gjordes 1974 innan modellen försvann helt.  Denna bil är en 72:a och inte heller helt vanlig, 26558 Challengers byggdes detta år och fanns enbart som coupé.




Kommentarer
Postat av: Rikard F.

Älskar looken på Chrysler 300, speciellt årsmodell 1967 och 1968. Årsmodell -69 har lite för hög midja för min smak kanske. Men mäktig!

2012-03-29 @ 09:51:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback