Fem sorters Ford


Man kan se en del trender i importvärlden , vissa modeller kommer liksom i stim, intagna helt oberoende av varandra, det senaste har det varit anmärkningsvärt många Ford Crown Victorias, senast denna fina 56:a


En annan sorts Ford det kommit en en hel del av det senaste, Galaxies från 1963. Denna cabriolet dock inte särskilt original med 20 tums fälgar och luftfjädring. 


Thunderbird 1960 är en relativt vanlig modell i landet, men detta är en 59:a som man inte ser lika ofta konstigt nog då dom är väldigt lika.


Och en mycket speciell Ford, GT40 racinglegendaren från 1960-talet, detta är en äkta GT40 fast nybyggd. 
Det låter lite konstigt för detta är egentligen inte en peplika heller, sådana har det funnits gott om genom åren, Ford själva lejde ut mycket av utveckling och specialpreparing av sina tävlingsbilar till Holman Moody, som byggde de flesta av de ursprungliga GT40-bilarna. Och dom har licens att tillverka Gt40 ännu, och fortsätta på chassinummerserien som de tilldelats. Därför är även dessa nya Gt40 fullt godkända att delta i tävlingar och även i de flesta serier av historisk racing även om de är nybyggda. Detta är en Holman Moody original GT40 byggd 2011.



Och sist en helt annorlunda Ford, en Fordson traktor från 1922! Fordson byggdes av Ford&Son, ett bolag som startades utanför Ford corperation av Henry Ford och hans son Edsel, men från 1920 lät man det ingå in den växande Fordkoncernen, namnet Fordson behälls dock för traktorer och jordbruksfordon fram till 1964.  



Kommentarer
Postat av: lincolncadillac

Vill nog ha att Thunderbirden är från 1959 istället!

2012-05-07 @ 17:48:37
Postat av: Rikard F.

Vad kostar en Holman Moody GT40? Skulle vara intressant att veta var den ligger prismässigt mot en Ford GT (alltså reinkarnationen av GT40 som Ford byggde 2005-06).

2012-05-12 @ 09:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback