Jeepster
En av de märkligaste bilarna som nyligen importerat är en Willys Jeepster.
En ganska märklig modell på flera sätt, dels ovanlig, dels kan det här kanske var det första "leisure vehicle" som lanserades. Ett slags nöjesfordon, opraktisk, mest för fritidsaktiviteter som var en sak som i efterkrigstidens amerika kom att bli fler och fler förunnat. Ett sport utility vehicle, SUV som vi kallar det idag, redan 1948.
Willys hade ju fått ett grundmurat rykte med sin Jeep, vars produktion kom att fortgå många år framöver och förse både militären och civila marknaden med fordon. Men även de civila Jeeparna var ganska obekväma och primitva fordon, dessutom gjorde man med viss framgång en robust stationsvagn, men den var likaledes inget som slog an för vanligt folk på gatan. Därför tog man med designern Brook Stevens hjälp fram en bil med mer civil framtoning och 1948 presenterdes alltså ett helt nytt bilconcept som var ensam i sin klass, Jeepstern.
Jeepster fanns först med Willys beprövade fyra som i det civila hette Go devil, men med sina 62 hästkrafter och treväxlad låda var det inte det krutpaket det lät som... Snart kom den större sexan "Lightning" som alternativ, och Go devil byttes även ut mot den lite starkare Hurricane-motorn på 75 hästkrafter. Jeepster fanns enbart med bakhjulsdrift.
Men framgången uteblev, den var relativt dyr med en prislapp på runt 1700 dollar 1948, för samma pengar kudne man få en betydligt bekvämare och utrustad Chevrolet cabriolet. Så tiden var inte inne för en bil som Jeepster då, trots att det annorlunda conceptet och designen lovordades i sin samtid, så uteblev succén, försäljningen sjönk snabbt trots att man pressade priset, redan 1950 lades modellen ned efter 19132 byggda exemplar, osålda vagnar såldes ännu in på 1951.
Jeepstern kom dock att få en efterföljare, på 60-talet var tiden mer inne för ett sports recreation vehicle, och 1966 kom en ny Jeepster, Commando, som nu låg mer i tiden än vad den gjort nästan 20 år tidigare, närmare 80 000 Commandos såldes från 1966 fram till 1973, och nu hade den konkurrens i klassen från Ford Bronco, Chevrolet Blazer och andra liknande fritidsbilar.
En ganska märklig modell på flera sätt, dels ovanlig, dels kan det här kanske var det första "leisure vehicle" som lanserades. Ett slags nöjesfordon, opraktisk, mest för fritidsaktiviteter som var en sak som i efterkrigstidens amerika kom att bli fler och fler förunnat. Ett sport utility vehicle, SUV som vi kallar det idag, redan 1948.
Willys hade ju fått ett grundmurat rykte med sin Jeep, vars produktion kom att fortgå många år framöver och förse både militären och civila marknaden med fordon. Men även de civila Jeeparna var ganska obekväma och primitva fordon, dessutom gjorde man med viss framgång en robust stationsvagn, men den var likaledes inget som slog an för vanligt folk på gatan. Därför tog man med designern Brook Stevens hjälp fram en bil med mer civil framtoning och 1948 presenterdes alltså ett helt nytt bilconcept som var ensam i sin klass, Jeepstern.
Jeepster fanns först med Willys beprövade fyra som i det civila hette Go devil, men med sina 62 hästkrafter och treväxlad låda var det inte det krutpaket det lät som... Snart kom den större sexan "Lightning" som alternativ, och Go devil byttes även ut mot den lite starkare Hurricane-motorn på 75 hästkrafter. Jeepster fanns enbart med bakhjulsdrift.
Men framgången uteblev, den var relativt dyr med en prislapp på runt 1700 dollar 1948, för samma pengar kudne man få en betydligt bekvämare och utrustad Chevrolet cabriolet. Så tiden var inte inne för en bil som Jeepster då, trots att det annorlunda conceptet och designen lovordades i sin samtid, så uteblev succén, försäljningen sjönk snabbt trots att man pressade priset, redan 1950 lades modellen ned efter 19132 byggda exemplar, osålda vagnar såldes ännu in på 1951.
Jeepstern kom dock att få en efterföljare, på 60-talet var tiden mer inne för ett sports recreation vehicle, och 1966 kom en ny Jeepster, Commando, som nu låg mer i tiden än vad den gjort nästan 20 år tidigare, närmare 80 000 Commandos såldes från 1966 fram till 1973, och nu hade den konkurrens i klassen från Ford Bronco, Chevrolet Blazer och andra liknande fritidsbilar.
Kommentarer
Postat av: Räkan
Så smygfotat min pärla fyyy dig...S Hitta den i Florida Sarasota har gått ca 50 år i Kalifornien och ca 6 år i Florida 3 ägare i USA. Lite småfix på den innan den är besiktningsbar men klart prisvärd då jag kollat annonser i USA i 8 månader hoppet från det jag gav till en möbel är ca 5000 dollar.
Trackback