AMC:s mexikanska bastard - Lerma

 

Vehiculos Automotores Mexicanos sålde främst Jeepar i Mexico, och från slutet av sextiotalet monterade man även AMC:s bilar. I princip byggde man hela deras modellprogram på licens utan några större förändringar, men med den lilla egenheten att man släpade ett år efter. Och man blandade även namn och modeller på lite eget vis, som Hornet nedan fick behålla American-namnet i Mexiko.

Ett annat  exempel är  Matadorcoupén som fickheta Classic AMX och Hornet hatchback och senare även Spirit kallades för Rally AMX.

Även motorerna byggdes i mexico och gjordes i lite andra konfigurationer än hemma i USA, främst anpassades dom för lägre oktan och för att kunan tåla högre höjder.

 

 

1980 kom den "egna" modellen Lerma, som egentligen var ett bastardbygge. Bakdelen från en Spirit tråcklades på en AMC Concord.

 
Dock lär inredning, dörrsidor och klädsel varit av egen design. Den skall även ha presenterats för AMC i USA men där ansåg man att den inte pasasde i deras produktion, dock så fick den en kortvarig succé på hemmaplan. Den kom faktiskt att bli mexicos bäst säljande bil de kommande tre åren 1981-83, sen gick hela VAM i putten till följd av en total ekonomisk kollaps i Mexico. All tillverkning upphörde och resterna av VAM kom att tas över av Renault, som i stort sett inte gjorde annat än att förvalta konkursboet. VAM upplöstes helt i slutet av 80-talet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback