Cadillac med V4, 6 och 8
Cadillac Eldorado 1981 byggdes i över 60 000 exemplar, och ytterst få har letat sig hit. och med en prislapp på 17500 dollar var det en dyr bil också. I det priset ingick en för tiden helt unik motor, en bränsleinsprutad L62 på 368 kubiktum och med variabelt antal cylindrar.
Det fungerade så att med datorer och sensorers hjälp så kunde motorn stänga av ett antal cylindrar efter behov. Vid start och pådrag gick den på alla åtta, sen kunde den koppla ifrån två eller fyra cylindrar beroende på belastning. Ett genialiskt system och drygt 20 år före sin tid. Den enda nackdelen var att det fungerade inte särskilt bra... Den udda 8-6-4 motorn byttes ut redan året efter mot en annan drivkälla,den likaledes olycksaliga LT8/HT4100 V8:an som hade gjutjärnstoppar på ett aluminiumblock... Föregående motor kom dock att finnas kvar i Fleetwood fram till 1983.
Inuti är det på klassiskt manér mer möbeldesign än bildesing, mycket tilltalande och ombonat som det anstår en bil av den här klassen. I Eldorado är dessutom allt trä gjort i just trä, och itne plast som annars brukligt var.
I panelen, som snarare känns som en kommod, ser vi överst färddatorn, där man även kunde se hur många cylindrar som var i bruk för tillfället, den helautomatiska klimatkontrollen, och den påkostade ljudanläggningen Symphony sound system från Delco.
Kommentarer
Postat av: Pelle
Av vad jag hört så fungerade aldrig dessa V8or med ett visst antal aktiverade cylindrar beroende på gas och hastighet så värst bra.
Trackback