class of '68
Några nyanlända importbilar, från 1968.
Den röda och den gröna vagnen är syskonmodeller, Dodge Coronet R/T ovan var renodlad muskelbil som kom med 440" Magnum motor som standard, på tillvalslistan fanns ju såklart 426" hemin också. AV R/T:n byggdes totalt runt 10900 bilar, som coupe och cab, dock finsn ingen specifik siffra på cabmodellen, men dom är dock väldigt sällsynta. Den gröna är Plymouths motsvarighet, som hette GTX. Dessa fanns också bara i två karossalternativ och med samma 440" som dock hette Super Commando när den sattes i Plymouth istället. Här finns mer detaljerade produktionssiffror som säger 17194 stycken coupéer och 1026 cabrioleter. Man kan anta att förhållandet var detsamma hos Dodge Coronet.
Nästa bil är en Ford Mustang, denna evigt populära pony car. Gåtfullt nog tog det ganska lång tid innan Mustangen trädde in på muskelbilsarenan, trots att man hade en rad vassa motorer i både Torino och Thunderbird och dessutom många racingframgångar i bagaget. Visserligen byggde Shelby väldigt vassa Mustanger, men dom gjordes i små upplagor och kostade dubbelt så mycket som utgångsbilen. Först under 1967 kom 390" motorn på 320 hästar, och för 1968 utvidgade man det med 302", 390" GT390" 427" och 428" Cobra jet.
Denna Mustangen har dock inget av ovanstående utan den vanliga 289" Challengermotorn, men den verkar vara välskött, då alla serviceåtgärder har noggrant plitas ned på varje ledig yta i motorrummet!
Kommentarer
Postat av: Rikard F.
Plymouth hade ju också sin Roadrunner. Hur var den jämfört med GTX? Det känns som att dom låg i typ samma segment?
Postat av: Mårten
road runner kom med 383" standard, GTX hade Sport satellites utrustning och 440" motor.
Trackback