Lågsniffen från Wokingham
Den kortlivade Piper presenterades 1967 och hette först Piper GT, detta var ett verk av ingenjören Tony Hilder, som annars pysslade med att bygga motor och trimdelar för racingbruk. Piper GT var tänkt att bli den ultimata sportbilen och extrem blev den på alla de sätt. Ett rörchassi med framvagn från Triumph Herald och bakvagn från Ford och klätt med glasfiberkaross. Bilen mäter c:a 85 centimeter i höjd och är därmed troligen den lägsta bil som satts i produktion. Dessa såldes som ett slags halvfärdiga kit cars, på motorsidan användes främst Ford eller Austin-healeymaskiner efter behag.
Bill Atkinson och Tony Waller med Piper.
Piper GTR, den extrema racern som dock inte var särsklit framgångsrik
Dessutom satsade man på ren racing efter reglementet för grupp 6 med en variant som kallades GTR men väldigt få av dessa byggdes 1969. Racingsatsningen kom av sig i samband med att en av huvudmännen i Piper, Brian Sherwood avled. Efter detta togs firma över av två anställda, Bill Atkinson och Tony Waller, som fortsatte tillverka bilarna på beställning. Ursprungsmodellen GT hade haft en del barnsjukdomar som rättades till och namnet ändrades till GTT, i sista versionen hette de P2. Hur många som byggdes totalt är oklart men det uppskattas att runt 100 Pipers kan ha byggts, 1973 flyttade man tillverkningen från Wokingham till South Willingham, där de sista skal ha byggs så sent som 1975. Efter Piper kom Tony och Bill att ägna sig åt att gjuta badkar och små jollar under namnet Emmbrook Engineering. Och så gör man än idag, numera under namnet Marenda-Lindsey Ltd är man idag specialiserade på allt från små tvålkoppar till kompletta badrum och köksinredningar.
Den här bilen som bor under en hög lakan i ett garage i Göteborgstrakten. Det lär funnits toitalt tre Pipers i Sverige genom åren och den här är troligen den enda idag, Den importerades 1989 och är avställd sedan 1993...